Elisabeth von Krogh – retrospektiv/prospektiv

Foto: Bjørn Harstad.

Elisabeth von Krogh (f. 1947) er en materialbasert kunstner som har hatt stor betydning for utviklingen av det keramiske uttrykket i Norge. Kunstneren har gjennom en lang karriere demonstrert sin forståelse for keramikk og interesse for utvikling av form i dette materialet.

Keramikken er nært knyttet til hjemmet, og kanskje spesielt matlaging og oppbevaring. I Elisabeth von Krogh sitt kunstnerskap har funksjonen til objektene stadig blitt mindre viktig. I begynnelsen av kunstnerskapet ble både vaser, skåler og tallerkener produsert som kunne ha hatt en bruksfunksjon, men etter hvert forlater hun dette fokuset. I stedet blir utviklingen av den helhetlige formen viktig, med fokus på ulike temaer som hav og jord, og krukken som en optisk illusjon av seg selv; den flate krukken oppstår.

I en stor retrospektiv utstilling på Haugar kunstmuseum ønsker vi å presentere verk fra de ulike tiårene i kunstnerskapet for å kunne vise frem hvordan formene, fargene og ideene har utviklet seg gjennom tiden.

Til utstillingen følger en større publikasjon.