Filmvisning: "Herren og hans tjenere"

Velkommen til filmvisning 13. september kl. 13.00 - 15.00!

• Foto: kristenfilm.com

Aluminiummuseet blir åsted for maktkamp og intrigespill når filmen Herrens og hans tjenere vises. Mens kirkeklokkene ringer og Sigurd Helmer iføres bispekåpen, ankommer Helmers argeste rival under kampen om bispestolen, den fanatiske dr. theol. Tornkvist for å overvære ordinasjonen. Men allerede før den er ferdig, går han til politiet. Han har beviser for at Helmer har ranet til seg embetet ved hjelp av anonyme brev og bakvaskelser under kampen om bispestaven. Under festmiddagen i bispegården lar han anklagen falle som en bombe samtidig som han offentliggjør sin forlovelse med Helmers datter. Festbordet oppløses i full forvirring…

Filmen er fra 1959 og er basert på Axel Kiellands skuespill fra 1955. Manuskript og regi er ved Arne Skouen og Claes Gill og Wenche Foss innehar hovedrollene.

Se filmen på Aluminiummuseet tirsdag 13.september kl. 13.00!

Inngang: kr. 50 (kjøpes i museet).

Møte med filmminner

Aluminiummuseet inviterer til møte med gamle norske filmklassikere i flere sjangre. Tidsmessige er filmene produsert mellom 1940 og 1970, og er nok best kjent for de som har levd en stund. I mars vises den velkjente Støv på hjernen i anledning kvinnedagen, og deretter går det slag i slag med filmvisning på tirsdager en gang i måneden med unntak av juli. Gamle svart-hvitt filmer med titler som Herrens og hans tjenere, Ni liv, Vi gifter oss, Ungen, Trost i taklampa og Tante Pose m. fl., vil nok lyde kjent for mange. Ta deg tid til en hyggestund på museet og la deg underholde av og med gamle filmminner.