Foredrag: Hva kan gamle bilder fortelle?

En fotoarkivars hverdag

• Et sorthvitt bilde som viser en mann som har en kvinne liggende over fanget. Han har hevet en blomsterbukett over hodet sitt, klar til å slå. Det er humor i bildet og begge ler
    Delta på foredraget om hva bilder kan fortelle oss. Foto: Vestfoldmuseene.

Velkommen til et foredrag som skaper gymnastikk for smilebåndene

Få innblikk i en fotoarkivars hverdag og alt hva et gammelt negativarkiv kan skjule av mangfoldige historier.

Museumskonsulent og fotoarkivar, Rune Sørlie fra Vestfoldmuseene, forteller om hva de gamle fotoarkivene består av og hvordan de kan brukes ettertid ved blant annet å gjenskape farger på foto tatt før 1900.

Rune Sørlie tar også for seg raritetene og viderverdighetene som avdekkes under hans gjennomgang av gamle fotoesker. Her blir det bokstavelig talt hårreisende frisyrer og pussige klesdrakter – og mere til.  Det blir smaksprøver fra alle arkivene etter fotografene i Vestfold – men Holmestrand slipper ikke unna denne kvelden.

Inngang kr. 100 (kjøpes i museet)

Velkommen til Aluminiummuseet!