Foredrag: På sporet av Edvard Munchs hage

Vårlandskap 1905, Edvard Munch.

På sporet av Edvards Munchs hage i Åsgårdstrand

Nå har du muligheten til å oppdage Edvards Munchs hage sammen med Vestfoldmuseenes fagansvarlige Solfrid Sakkariassen. Hun gir oss innblikk hagens historie, planer for restaurering og det som kan bli forslag til hvordan hagen kan tilbakeføres.

Da Edvard Munch kjøpte huset i Åsgårdstrand i 1898, overtok han samtidig en veldyrket og velfylt hage. Ja, den ble av vennen Christian Gierløff beskrevet som «en ren gullgruve av en velpleiet kjøkkenhage i fullt flor langt ned i jorden. Syriner og sjasmin». Hagen var viktig for Munch. Den beriket matfatet og ga rom for rekreasjon og aktivitet, men ikke minst fant han motiver for flere av sine malerier. Han maler nå en rekke bilder av huset og hagen.

Høsten 2023 ble det gjennomført en hagearkeologisk utgraving i deler av hagen. Sentralt i kartleggingsarbeidet står også Munchs egne kunstverk fra hagen. Dette kan igjen gi et solid kunnskapsgrunnlag for å utarbeide en detaljert restaureringsplan og forslag til en konkret tilbakeføring av Munchs hage, som etter hans død ble kommunal eiendom og gjort om til en stor offentlig park.

I foredraget får vi høre om både prosjektet og hva bildene kan fortelle om hagens utforming og bruk.

Inngang: kr. 100 (kjøpes i museet).

Velkommen til et spennende foredrag på Aluminiummuseet!

Museum24:Portal - 2024.06.11