Opplev levende industriarv i Holmestrand

Aluminiummuseet markerer kulturminnedagene med utendørs vandring rundt fabrikkområdet.

Aluminiummuseet. Foto: Dag Alveng.
  • Fabrikken sett fra fjellet. Foto: Vestfoldmuseene.

Opplev levende industriarv i Holmestrand

Med utgangspunkt i kommunens kulturløype «Industrien i sentrum» vil konservator Kristin Skjelbred fortelle om etableringen av aluminiumbedriften for mer enn 100 år siden og hvordan den har påvirket byens utvikling.

Aluminiumindustrien i Holmestrand har i løpet av sin lange historie vært nyskapende og lagt til rette for økt bruk av aluminium. Den har hatt ulike eiere, skiftet navn og vist en evne til å tilpasse seg, endre seg og fornye seg. I dag er bedriften et kraftsenter innenfor resirkulering og videreforedling av aluminium.

Det blir også anledning til å besøke Aluminiummuseet denne dagen. Museet viser nasjonal og global aluminiumindustri med utgangspunkt i Holmestrand. I et spennende utstillingsarkitektonisk miljø formidles lettmetallets livssyklus, dets egenskaper og bruksområder.

Les mer om Holmestrand kommunes kulturløyper her.

Velkommen til vandring og omvisning fredag 9. september kl. 12.00 - 14.00!

Oppmøte i resepsjonen på Aluminiummuseet.

Inngang: Fri entre

Kontaktperson: