Tekstilindustrien

Bildet viser en patrontegning av en bord til et ullteppe. Røde småfugler og blader på lys beige bakgrunn.

Jacquardveven ble oppfunnet i 1801 av Joseph Marie Jacquard. Det er en mekanisk vev som kan veve komplisert mønstrede stoffer med et system av hullkort sydd sammen i remser.

Bildet i svart/hvitt viser Berger i fugleperspektiv. Øverst på bildet står det skrevet Berger i Jarlsberg.

Berger er et av Norges best bevarte industrisamfunn.

Bildet viser en gammel skaftestol med et stripete stoff festet i front.

Fra Jørg Jebsen tok over som disponent i 1970 og utover på 1980-tallet så han i større og større grad behovet for å ta vare på den historien som Berger og Fossekleven fabrikker var en del av, og startet så smått å samle og systematisere arkiv og gjenstandsmateriale.

Bildet viser ulike eksempler på mønstre, blant annet isbjørn og måke.

Thorolf Holmboe var maler, illustratør og designer. Holmboe var en betydelig og produktiv maler i tiden fra 1890-årene og noen tiår fremover, med særlig vekt på naturskildringer. Men han har også laget en rekke gode bokillustrasjoner og dekorative arbeider for tidens kunstindustri.

Bildet viser utsnitt av tepper.

Design vi har presentert til nå, er kjøpte mønstre fra bl.a. mønsteratelierer og kunstnere. Men parallelt med innkjøp av mønstre til produksjonen av jacquardpledd, hadde også ansatte ved fabrikkene designoppgaver.

Bildet i svart/hvitt viser Berger.

De mest klimafølsomme gjenstandene i Berger museums samlinger har blitt registrert og flyttet til Avdeling for Samlingsforvaltning i Vestfoldmuseene.

Bildet i svart/hvitt viser arbeiderne på Berger.

Berger fabrikk startet produksjonen i 1881.

Bildet viser et teppe fra samlingen på Berger.

Vi holder fortsatt på å registrere mønster- og teppesamlingen som eies av Berger museum. Til nå har vi registrert 2.550 ulike design. Hvert av de ulike designene kan ha flere registrerte objekter knyttet til sitt nummer.

Som dere nå vet, så var det jacquardvever på Berger allerede første produksjonsår i 1881. Med disse vevene kunne man ved hjelp av et hullkortsystemet veve kompliserte mønstre, og derfor levere svært eksklusive varer.

Da Jebsenfamilien etablerte tekstilindustri i Norge allerede i 1846, var det etter engelsk metode. Det var til Storbritannia man reiste både for å få utdanning og kjøpe inn maskiner, deler og hente ekspertise.