Blodig historieformidling om viktig kvinnehelse

• Strikkede bind

Vestfoldmuseene tilbyr formidling om virkelig kvinnehelse – Dronningen av SABA

«Dronningen av SABA» er et humoristisk og alvorlig formidlingsopplegg om mensen, bind, skam og stolthet. Gjennom fortellinger og autentisk arkivmateriale åpnes et felt som for mange og for lenge var lukket og pinlig. I fortellingene ligger refleksjon og humor fra ulike kulturer, tidsepoker og personlige opplevelser, mens kildematerialet er med på å skape historiske rammer og uvante møter med fortidens bind, belter, reklamer og undervisningsopplegg.

Rett etter 2. verdenskrig startet historien om sanitetsbindet «Saba» og de mange produktene som kom til å lette livet til kvinner. Initiativtagerne Gravdahl og Brager startet smått med produksjon av engangsbind og bindbelter i uthuset i Tønsberg. Tilgang på råvarer og produksjonsmetoder var utfordrende. Det samme gjaldt markedet: For i Norge i 1945, strikket kvinner bindene sine selv. Og holdt munn.

Menstruasjon var skambelagt; i bibelske kretser kalt Evas forbannelse. Bedriftsledelsen så at produktet hadde stort potensiale, om bare kvinnene ville gå over fra de hjemmelagede – og tørre å etterspørre varen. Og Saba satset langsiktig på modig og klok markedsføring, kombinert med helseopplysning. Fra forsiktige vignetter i etterkrigstiden til stadig mer prangende annonser og informativt undervisningsmateriell, bidro selskapet etter hvert til at holdninger ble endret og kunnskap ble tilført kvinner generelt, samt skole- og helsesektoren.

SABAs arbeid med å bygge ned fordommer og bygge opp kunnskap, gjorde kvinners liv enklere og folkehelsen bedre.

• Ulla viser frem strikket bind
    Ulla Nachtstern viser frem et strikket bind.

Utøverne

Arkivformidler Ulla Nachtstern ved Vestfoldmuseene IKS jobber særlig med formidling knyttet til demokrati, menneskerettigheter og mangfoldsperspektiver. Vestfoldarkivets formidling retter seg mot skolen gjennom Den kulturelle skolesekken, med mål om å skape kunnskap, refleksjon og opplevelse såvel som å fremme kildekritisk historiebevissthet og kunnskap om hvordan man bygger historisk innsikt.

Charlotte Øster forteller eventyr og historier som hun setter sammen etter tema og publikum. Hun er opptatt av å finne balansen mellom leken, humoren og alvoret i historiene.

• SABA-produkter. Bind
  • Bilde av tidligere annonse av SABA Diskret Mini

Les om vårt DKS/formidlingsopplegg her: