Digital tidsreise: CLUSTERS REMIX (2010)

• Bildet viser vegger malt i lyst grått, fylt med fargesterke malerier i ulikt format og stil. På gulvet står et lavt bord med en sort skulptur.
    Fra utstillingen Clusters Remix på Haugar i 2010. Foto: Haugar kunstmuseum

Utstillingen Clusters Remix ble spesielt kuratert for Haugars lokaler av direktør Åsmund Thorkildsen ved Drammens Museum og tok utgangspunkt i Nordeas kunstsamling.

40 kunstnere fra Nordea kunstsamling

Nordea kunstsamling er en videreføring og fornyelse av Kredittkassens samling. I denne samtidsorienterte samlingen har man valgt å samle på et begrenset antall kunstnere. Det er kjøpt inn en rekke representative arbeider av hver.

I tillegg har kunstsamlingen vektlagt å samle kunst som danner naturlige grupper, såkalte clusters – verk som har en forbindelse gjennom kunstfaglig retning, uttrykk, teknikk eller på annen måte.

Utstillingen som ble vist på Haugar inkluderte verk av 40 ulike kunstnere, med brede presentasjoner av eksempelvis Per Barclay, Tom Sandberg og Mari Slaattelid. Av utenlandske kunstnere kunne man finne navn som Carroll Dunham, Candida Höfer, Gordon Matta-Clark og Bruce Nauman.

Maleri og fotografi var de dominerende uttrykksformene, men det ble også vist et betydelig antall tegninger.

Clusters Remix del 1

Her kommer film 1