To norske samtidsfotografer
Utstillingen HUS, kuratert av Øivind Storm Bjerke, ble vist på Haugar i 2010 og tok for seg verk av kunstnerne Siggen Stinessen og Geir M. Brungot, som er viktige aktører i norsk samtidsfotografi.
De har hver for seg utviklet et interessant og distinkt uttrykk innenfor et felles formalt ståsted som kan kalles «Straight Photography».
I denne sammenhengen var teamet HUS det som rent motivmessig knyttet Brungot og Stinessen sammen, men det var deres egenart og posisjon innenfor nyere norsk fotografi utstillingen først og fremst ønsket å belyse. Utstillingens kurator
Siggen Stinessen
Siggen Stinessen (f. 1942) tilhører veteranene på området. Han debuterte som billedkunstner i 1975, og tilhørte miljøet rundt Forbundet Frie Fotografer som kjempet for ett frittstående kunstnerisk fotografi. Han er mest kjent for sine landskapsbilder, som tidligere dominerte hans produksjon, men som også inneholder et mer fokusert element av hus og bygninger. Et eksempel på det er hans prosjekt 100 hus i rødt, hvitt og blått.
Geir M. Brungot
Geir M. Brungot (f. 1962) og hører hjemme innenfor det samme formale uttrykksregisteret av saklig usminkede og renskårne gjengivelser av motivene, ikke så lite inspirert av sin kollega, men kanskje mest av den amerikanske fotografen Lewis Baltz. Mange av Brungots bilder kjennetegnes av at han bare presenterer et utsnitt av motivet, der detaljer i arkitekturen fremtrer som del av en nøye komponert estetisk helhet.
Regi, foto og redigering: Rune Nordseter, 2010
Tekst: Tone Lyngstad Nyaas