Digital tidsreise: MUNCH BY WARHOL (2010)

• Andy Warhol, Madonna and Self Portrait with Skeleton Arm, Haugar kunstmuseum

Utstillingen Munch By Warhol som ble vist i sommersesongen 2010 ble laget i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, og som fortsatt er en viktig samarbeidspartner for Haugar.

Andy Warhols Munch-motiver

Den amerikanske popkunstneren Andy Warhol (1928–1987) rakk i sin levetid å få samme stjernestatus på den kunsthistoriske himmelen som Edvard Munch, om enn med et helt annet visuelt uttrykk og en ganske annen personlig fremtoning. I forbindelse med Munch utstillingen KJÆRLIGHETENS STRAND, også vist sommeren 2010, var det en passende anledning til å endelig føre disse to kunstnerne sammen.

Hovedfokuset for Munch By Warhol var presentasjonen av en serie malerier og silketrykk som Warhol laget direkte ut fra noen av Munchs mest kjente motiver:

• Skrik
  • Madonna
  • Selvportrett med knokkelarm
  • Portrettet av Eva Mudocci

Warhol utførte denne serien i 1983-84. Han hadde lenge holdt Munch som en av sine absolutte favorittkunstnere ved siden av Henri Matisse, og i 1973 hadde han også besøkt Oslo for å se hans arbeider i Nasjonalgalleriet og på Munchmuseet.

Bestillingen av maleriene kom fra en norsk gallerist i New York, og da de ble presentert for offentligheten gjorde Warhols manager Fred Hughes det klart at han hadde laget serien som «en hommage til den norske kunstneren».

Munch By Warhol del 1

Her kommer film 1