Dyr i polare strøk

Gjennom dialog, faktaopplysninger og spennende fortellinger om dyrene får elevene lære om hvaler, seler, pingviner og isbjørner på Hvalfangstmuseet i Sandefjord.

• Bildet viser en grå pingvin med svart og oransje hode, med flere pingviner ute av fokus i bakgrunn.
    Elevene skal blant annet lære om utvalgte sjøpattedyr, dyr og fugler som lever i polarområdene.

Nøkkelinfo

• Målgruppe: 3. trinn
  • Varighet: 1 time og 30 minutter
  • Sted: Hvalfangstmuseet
  • Opplegget kan tilpasses etter behov

Tilbys også som DKS.

Om opplegget

Her blir elevene tatt med på en fortellervandring i museets gamle sal fra 1917. I salen står dyr fra Arktis og Antarktis. Gjennom dialog, faktaopplysninger og spennende fortellinger om dyrene får elevene lære om hvaler, seler, pingviner og isbjørner.

Aktivitetsverksted

Etter fortellervandringen blir elevene tatt med i aktivitetsverkstedet. Her får hver elev i oppgave å lage et av dyrene de har lært om i modellvoks.

Resultatet blir alltid festlige utgaver av dyrene, skapt av kreative barnehender. Elevene kan ta med seg modellvoksfigurene tilbake til skolen.

Mål med besøket

• Elevene skal lære om utvalgte sjøpattedyr, dyr og fugler som lever i polarområdene
  • Elevene skal lære om dyrenes levesett, hva de spiser og hvordan de formerer seg
  • Kunnskapsløftet