Ane Mette Hol: Midtkarriere retrospektiv

Drawing Attention (Barrier Tape), 2016 Dry pastel and glue on Japanese paper Pastellkritt og lim på Japanpapir 7,8 x 370 cm Installation view OSL contemporary, Oslo, 2016 Courtesy the artist and OSL contemporary.

Haugar kunstmuseum er svært stolte over å kunne presentere utstillingen Midtkarriere retrospektiv av Ane Mette Hol.

Utstillingen gir en omfattende innføring i Hols kunstnerskap så langt, og inneholder også nyproduserte verk. Utstillingen finner sted parallelt med gruppeutstillingen Arbeidstittel: The Workers og berører tematisk og konseptuelt beslektede tematikker i forhold til arbeid og ulike dynamikker i kunstfeltet, som hvordan kunst distribueres, presenteres og formidles.

Hol arbeider med tegning innenfor et konseptuelt orientert prosjekt. Et av de sentrale spørsmålene i kunstnerskapet er hvordan forholdet mellom original og kopi er blitt påvirket av readymade-objektets inntreden i kunsten og hvilke konsekvenser dette har hatt for hva slags gjenstander som anses å kunne ha verdi.

Hols arbeid tar form av tegning der møysommelig utført håndverk benyttes til å skape verk som ofte viser til objekter av historisk mindre betydning, som maskeringstape, gråpapir, pappesker og lignende. Slike gjenstander innehar viktige funksjoner i det daglige arbeidet bak tilvirkning og presentasjon av kunst, men er historisk sett gitt liten egenverdi. I Hols kunstnerskap vies disse objektene en annen type oppmerksomhet, og med det får de også en ny estetisk og meningsbærende dimensjon.

Ane Mette Hol (1979, Bodø) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Konstfack i Stockholm. Hun bor og arbeider i Oslo.

Kurator: Erlend Hammer.

Museum24:Portal - 2024.06.11