Art Night: Lyden av Méliès

Som sesongsavslutning på Art Night kan du ta del i en stumfilmkonsert med tre spektakulære kunstfilmer av filmhistoriens store illusjonist, Georges Méliès. Til filmene spilles det live musikk og lyd av Kristin Bolstad, Kjetil Schjander Luhr og Anders Hofstad Sørås.

Reisen til månen.

Vi viser Reisen til månen, The Conquest of the Pole og The Merry Frolics of Satan

Velkommen til en spennende Art Night 30. november kl. 19.30 hvor vi vil vise tre kunstfilmer; Reisen til månen, The Conquest of the Pole og The Merry Frolics of Satan.

Reisen til månen

Reisen til månen (1902), Méliès kanskje aller mest berømte film, er løst inspirert av blant andre romanene En ferd til månen av Jules Vernes og De første mennene i månen av H.G. Wells, og følger en gruppe forskere på ekspedisjon til månen.

The Conquest of the Pole

The Conquest of the Pole (1912), Méliès’ versjon av kappløpet mot Nordpolen, henter inspirasjon fra Jules Vernes-bokserien Voyages Extraordinaires – som den til dels også parodierer – og er av samtidens interesse for ekspedisjoner, oppdagelser og tekniske nyvinninger.

The Merry Frolics of Satan

The Merry Frolics of Satan (1906), som blant annet tar utgangspunkt i legenden om Faust, møter du Méliès i rollen som selveste Satan.

Som en av de første som spesialiserte seg på filmtriks og spesialeffekter, var Marie-Georges-Jean Méliès (1861-1938) tidlig ute med å ta filmkunsten på alvor, og det med en fantasi som få kunne oppvise maken til. Med bakgrunn som tryllekunstner og teatermann med illusjoner som spesialfelt, hadde han et unikt blikk for mulighetene til det nye filmmediet. Fra 1896 til 1913 laget han over 520 filmer, og med en viss grad av etterrettelighet kan vi tilbakeføre filmsjangre som fantasy, science fiction og horror nettopp til denne mannen.

Om musikken

Musikken og lydbildet til Lyden av Méliès ble opprinnelig utviklet under et prosjekt Kristin Bolstad og Kjetil Schjander Luhr gjorde sammen med Cinemateket i Oslo i 2020, der de utforsket Méliès’ filmatiske univers.

• Spilletid               1t 4m (64 minutter)
  • Produsert            Frankrike, 1902
  • Regi                      Georges Méliès
  • Medvirkende      Georges Méliès, Victor André, Bleuette Bernon, Fernande Albany m.fl.
  • Tale                      Stum
  • Aldersgrense      6 år
  • Visningsformat  Digital
  • Bildeformat        1.33:1

Om musikerne

Kristin Bolstad og Kjetil Schjander Luhr har lang fartstid med å fremføre levende musikk og lyd til stumfilmvisninger, og har i en årrekke vært tilknyttet Cinemateket i Oslo. Årlig spiller de stumfilmkonserter for alle byens åttendeklassinger gjennom Den kulturelle skolesekken, og de har også utviklet og fremført flere musikalske verk til Oslo stumfilmfestival. På denne forestillingen får de følge av multiinstrumentalisten Anders Hofstad Sørås.

Forestillingen starter 19.30, men vær på plass i god tid.

Forestillingen inngår i museumsbilletten og ingen forhåndsbooking kreves.

Filmen er utviklet av Cinemateket.

Velkommen til Haugar kunstmuseum!