Bjørn Ransve – State of the Art

Haugar Kunstmuseum vier vinteren 2022 hele museet til en omfattende presentasjon av Bjørn Ransves grafikk.

• Grafikk av Bjørn Ransve
    Bjørn Ransve: To dyr mot blått og sort, 2021. 110×76 cm. Foto: Øystein Thorvaldsen

Bjørn Ransve er en av våre mest anerkjente kunstnere og en fremragende grafiker. Utstillingen som presenteres over to etasjer viser bredden i nettopp kunstnerens grafikk gjennom seks tiår. Ransve er kjent for evnen til å sette sitt særpreg på et stort antall ulike motiver. Dette blir ikke minst tydelig når verksutvalget begrenses til den grafiske produksjonen.

Ransve inngår i tradisjonen etter Munch der norske kunstnere har arbeidet med grafikk på høyt internasjonalt nivå, og dette vil være en unik anledning til å bli kjent med dette kunstnerskapet på ny. «State of the Art» blir den mest omfattende presentasjonen av Bjørn Ransves grafiske arbeider som noen gang har blitt vist.

Utstillingen kurateres av professor i kunsthistorie, Øivind Storm Bjerke og kurator ved Haugar Kunstmuseum, Erlend Hammer. Det publiseres en bok i anledning utstillingen med tekster av Øivind Storm Bjerke og Erlend Hammer.

Velkommen til utstilling!

Haugar kunstmuseum Gråbrødregaten 17, 3110 Tønsberg. Tlf: 33 30 76 70