- 1/1
To sterke band med musikalske krefter
Samarbeidet med Kanaan & Ævestaden gleder vi oss til å høre live for første gang!
Folkemusikk er i vinden som aldri før, og som vår forrige konsert med All Ape blir også denne konserten i dette musikalske landskapet.
Begge bandene har på hver sin kant turnért i mange år, og består av noen av dagens mest brukte og turnerende musikere.
Kanaan (NO)
- Ask Vatn Strøm: Gitar (Soft City/¡BangBang Watergun!
- Ingvald André Vassbø: Trommer (Motorpsycho/JUNO)
- Eskild Myrvoll: Bass (Daufødt, Gouldian Finch)
Ævestaden (NO/SE)
- Kenneth Lien: Kraviklyre, munnharpe, vokal (Kenneth Lien & Center of the Universe)
- Levina Storåkern: Kohorn, fele, kantele, vokal, elektronikk
- Eir Vatn Strøm: Vokal, kraviklyre, elektronikk
Vi får besøk av to sterke unge band som kombinerer musikalske krefter, med et helt unikt resultat. Den psykedeliske powertrioen Kanaan og neo-folk-innovatørene Ævestaden er begge blant Norges travleste og mest kritikerroste band.
Med platen Langt, langt vekk har bandene laget et enestående album. Tradisjonell norsk folkemusikk og rock har vært kombinert flere ganger før, men ingenting høres slik ut. Kanaan bidrar med medlemmenes jazz/psykiske bakgrunn, forankret i improvisasjon og jamming. Ævestadens moderne folktronica bruker flere eldgamle tradisjonelle instrumenter, i tillegg til inkorporering av tradisjonell svensk folkemusikk. Resultatet er noe virkelig banebrytende, der begge bandenes identiteter skinner igjennom.
Personlig synes jeg det er morsomt med akkurat gutta i Kanaan. Ask møtte jeg da han hadde arbeidsuke på Hornaas Musikk i Oslo. Ingvald møtte jeg da han var frivillig på mange av landets jazzfestivaler og Eskild møtte jeg første gang rett over veien for huset vårt som kjæresten til nabojenta. Alle tre var bare tenåringer da, men jeg kjente meg sjøl igjen i disse. Iveren etter å se og høre musikk, studere og bli musikere. Og de er jo nå "selvfølgelig" noen av de fremste vi har her i landet.
Langt, langt vekk serverer omarbeidede gamle tradisjoner og salmer sammen med store nye komposisjoner. Den er modig og både meditativ og progressiv. Dessuten er albumet imponerende sammenhengende, gitt de to bandets vilt forskjellige musikalske bakgrunner. Feler, kuhorn, kravik-lyre, munnharpe, synther, harmonier, tunge gitarer og en dundrende rytmeseksjon: Musikalsk er den imponerende allsidig, i tillegg til gjennomgående smakfull.