- 1/1
Kenneth Lien & Center of the Univers og Hekate kommer til Haugar kunstmuseum.
Alle trender går i bølger
Akkurat som med klær og mote går musikktrender i bølger. Tidlig på 90 tallet var norsk jazz veldig inspirert av norsk folkemusikk. Kirsten Bråten Berg og Sondre Bratland sang med datidens band og artister. Iver Kleive og Knut Reiersruds mesterverk, «Blå koral», «I took up the runes» av Jan Garbarek samt «Arv» og ‘Sagn’ av Arild Andersen blei populære album og konserter. Det samme hadde skjedd med rocken og vise 20 år tidligere med Kong Lavring og Folque.
Den norske folkemusikken har absolutt vært til stede i de siste åra også med spesielt Odd Nordstoga og Ingebjørg Bratland i spissen. De siste åra har den fått ny oppmerksomhet og gnist gjennom yngre generasjoner. Gjermund Larsen, Sudan Dudan, Stein Urheim, Erlend Apneseth, Ævestaden, Reolo og så videre. Sjangeren slutter aldri å utforske og bevege nye generasjoner. NRK serien «Trollstemt» åpna enda flere øyne. Tuva Syvertsens «Blodklubb» på Riksscenen i Oslo har vært kjempepopulær og mine to ALL APE kvelder med folkemusikk tema har vært de mest besøkte.
Så...
Den 26. februar har jeg invitert Kenneth Lien & Center of the Universe som kombinerer felespill og munnspill med lyder og rytmer fra house og techno miljøet. Dette er gjort på en utrolig smakfull og catchy måte og man blir bare glad av å høre på.
Det samme gjelder Hekate. Jeg blei slått i bakken da jeg hadde dem på min ALL APE kveld i 2024. A cappella vokal som hopper mellom vakker kveding og rett inn i et univers som Sissel Endresen, Jaap Blonk og Sofia Jernberg har utforsket i jazzens verden. Et helt unikt lydbilde som raskt har spredd seg i miljøet så Hekate spiller overalt på nye arenaer og med nye samarbeidspartnere.
- Martin Horntveth
Kenneth Lien & Center of the Universe
Hvorfor finnes det så få kombinasjoner av norsk folkemusikk og elektronisk musikk? Er det fordi den er vanskelig å spille eller er kulturene forskjellige? Men de siste årene har det skjedd ting, folkemusikken har tatt nye uante former: kanskje det ikke er så langt imellom tradisjonell dans og en kveld på klubb? Men hvordan kan man gjøre det her uten å "kick the burger" og ende opp som en parodi på begge sjangere?
Kenneth har spilt og Jørgen har høsta inn samples av både understrenger og overstrenger, laget klanger og rytmer, og fått sine maskiner til å spille springar. Det er lett å vanne ut tradisjoner når man bruker elektroniske ting, for teknologien har en tendens til å bestemme; det nekter Lien og Center å gjøre, de vil heller forsterke tradisjonene og kanskje legge til rette for noe nytt? Så syntene må spille renstemt og trommemaskinene hakke etter. Alle låter og rytmer er tradisjonelle, det er også 808-trommene og 303-syntene fra house og techno, for dette er kanskje også en mer moderne folkemusikk?
Kenneth Lien: hardingfele, fele, munnharpe, seljefløyte
Jørgen Skjulstad: trommemaskin, synth, sampler, innspilling og miksing
- 1/1
Kenneth Lien & Center of the Universe. Foto: Frøydis Bergheim Ruud.
Hekate
Hekate er ein vokaltrio beståande av Malin Alander, Silje Risdal Liahagen og Synnøve Brøndbo Plassen, tre songarar som alle har utmerka seg som soloartistar på den norske musikkscena. Dei slepp sitt debutalbum på Grappa/ Heilo i juni 2025, med Martin Langlie som produsent.
No har dei slått seg saman for å ta den tradisjonelle dansemusikken i ein ny retning med kompromisslaus kveding i klubbsetting. Med materiale frå heile landet som utgangspunkt, tek dei slåttemusikken på nye vegar gjennom improvisasjon, kraftfulle klangar og heftig tramp. Målet er at publikum ikkje har sjans til å stå stille når dei sett i gang.
Dei hadde sin debutkonsert på Tuvas Blodklubb på Riksscenen, og skapte der eit rom med dans, lytting og begeistring for slåttemusikken. Sidan då har dei vore eit heitt samtaleemne i folkemusikkmiljøet i Norge og spelt på m.a Motvindfestivalen, Hausmania Kulturhus, Columbi Egg og Folkelarm. Trioen spelte på Lindmo på NRK, den 08.03.24.
- 1/1
Vokalisttrioen, Hekake. Foto: Guro Sommer.