Hopp til hovedinnhold

Pyramide
Keramikk, metall og tekstil

Utstilling med Ann Cathrin November Høibo, Damla Kilickiran og Bjørn Mortensen.

  • 1/1
    Gulvkrukke (med hagepeis, røkelsesholdere og gjørmefestninger), 2022 Glasert steingods, støpt tinn, vannpumpe, vann, plante, røkelse. Høyde 207 cm. Foto: Bjørn Mortensen.

Utstillingsperiode: 7. februar – 3. mai 2026

I utstillingen Pyramide på Haugar kunstmuseum møter vi keramikk, metall og tekstil i tre markante kunstnerskap.

Bjørn Mortensen, Damla Kilickiran og Ann Cathrin November Høibo vrir og vender på teknikkene og viser hvor nært de er koblet til kulturelle koder. Innenfor et strengt modernistisk uttrykk hadde materialene som oppgave å peke innover mot seg selv. Her er keramikk, metall og tekstil åsteder for møter med verden utenfor kunsten, hvor nærheten til hverdagens materialer og kultur siver ut av materialene og skaper nye forbindelser.

Blant kjennetegnene på modernisme i kunsten er gjerne et geometrisk formspråk og presis bruk av materialer. Når et kunstverk gjør synlig betingelsene for dets egen formgivning - det være seg som et leirkar, et grafisk trykk eller en vev – har kunstneren lykkes i å uttrykke den moderne tilstanden. Det virkelige livet er sjelden så enkelt.

Alt vi tar i kommer fra et sted. Materialer som keramikk, metall og tekstil bærer egne historier. Kunstnerens oppgave er å flette sammen materiell kultur, teknikk og håndverkstradisjoner og fysiske egenskaper. Et inkluderende kulturbegrep sier at kunsten rommer alt vi ikke gjøre – hvordan maten smaker, uavhengig av næringsinnholdet. Du må røre på deg, men du må ikke danse, som Brian Eno formulerte det.

Pyramiden er et symbol på et hierarki som varer inn i evigheten. Den står i forbindelse med høyere makter. Men pyramiden er også en måte å gjøre en haug med stein om til et monument. Overflaten skjuler mer enn den forteller. Og uansett hvordan vi snur og vender på pyramiden, peker alle hjørnene utover.

  • 1/3
    Ann Cathrin November Høibo, Hvis verden spør, så er svaret nei #1, 2020 Fire paneler: håndvevd ull, bomull, rayon, tyll, keramiske kroker og tre. Som vist: 231 x 1040 x 9 cm. Med tillatelse fra kunstneren og STANDARD (OSLO), Oslo. Foto: Vegard Kleven
  • 2/3
    Damla Kilickiran Damla Kilickiran, Twine an Image That is Yet to Be, 2022. Bly, akryltrykk. 130 meter. Med tillatelse fra kunstneren. Foto: Thor Brødreskift.
  • 3/3
    Ann Cathrin November Høibo, Flukt Forover 2, 2017 Håndvevd kokosfiber, tyll, stein og akrylstang 220 x 180 x 7 cm. Med tillatelse fra kunstneren og STANDARD (OSLO), Oslo. Foto: Vegard Kleven.