Hopp til hovedinnhold

Sommerlys

Modernismen kommer til Hvasser, Sandø og Brøtsø

  • 1/1

Utstillingsperiode: 30. mai - 23. august 2026

Årets sommerutstilling på Haugar kunstmuseum viser hvordan den norske modernismen i billedkunst og arkitektur kom til uttrykk i perioden 1880-1940, sett innenfor rammen av en snever geografisk avgrensing.

Ved å sette passeren på øya Hvasser og slå en ring rundt Brøtsø, Sandø og sydspissen av Tjøme, får vi et lite utsnitt av Vestfolds skjærgård som, til tross for størrelsen, har hatt stor betydning for generasjoner av kunstnere. Modernistene som besøkte øyene i denne perioden, skapte en bildeverden og en kunstforståelse som fortsatt påvirker hvordan vi ser på det å være et moderne menneske i et moderne samfunn. Vårt forhold til natur og landskap, til fremskritt og tradisjon, og til kropp, kjønn og seksualitet er dypt preget av den moderne ideologien som ble etablert i tiden rundt forrige århundreskifte.

Kunstnerne som reiste til øyene på slutten av 1800-tallet brukte landskapet til å uttrykke en autentisk nasjonal karakter, samtidig som jernbane og rutebåt ga det moderne bymennesket økt tilgang til skjærgården for rekreasjon og fritidsaktiviteter. Slik ble området rundt Hvasser en uventet arena for modernismens gjennombrudd i Norge, hvor malerier fra øyene av Christian Krohg, Eilif Peterssen, Frits Thaulow og Nils Hansteen utgjorde en betydelig del av den første Høstutstillingen i 1882. 

Etter århundreskiftet vender naturskildringer og portretter seg gradvis mot sterkere bruk av farger, lys og flate, og samspillet mellom kropp og friluftsliv blir et viktig motiv. En kroppskultur med vekt på fysisk aktivitet, sunt kosthold og et balansert sinn vokser fram og får etter hvert betydning for både den framvoksende populærkulturen og politikken. For noen av kunstnermiljøene ble Hvasser og øyene rundt et fristed hvor de uforstyrret kunne utforske sine egne verdier og idealer.

Modernistisk arkitektur gjorde seg gjeldende i hyttebyggingen, med rasjonell planlegging, store flater og utsyn til naturen. Hyttearkitekturen er ofte uformell og i mindre skala, hvor arkitektene balanserer hensynene til både modernismens og fritidsboligens idealer. «Sommerlys» inkluderer et omfattende formidlingsprogram både i museet og ute på øyene, som knytter innholdet i utstillingen til det faktiske landskapet og til dynamikken mellom sted og kunstverk.

Prosjektet består av både av en bok og en utstilling, og springer ut av et samarbeid mellom Haugar kunstmuseum og IFIKK/UiO. Forskningsprosjektet «Modernismer i norsk og nordisk kunst og arkitektur» er ledet av ledet av Espen Johnsen, Bente Larsen og Øystein Sjåstad og har mottatt støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Utstillingen Sommerlys er basert på dette forskningsarbeidet og er produsert av Haugar kunstmuseum med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

  • 1/2
    Ludvig Karsten, 1913, Det blå kjøkken. Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet.
  • 2/2
    Christian Krohg, Los Per Sandø. Foto: Dag André Ivarsøy, Nasjonalmuseet.