Publikum kan henvende seg i resepsjonen for å få låne iPoder med KUNSTPORTEN, eller man kan bruke sin egen telefon via nettsiden http://haugar.kunstporten.com.
Målsetting
En viktig målsetting med KUNSTPORTEN er å bidra til aktivitet og deltagelse knyttet til formidlingen av kunst i museet der aktiviteter foregår i møte med kunstverket eller i verkstedet. KUNSTPORTEN kan tas i bruk for å legge til rette for samtaler og aktiviteter. Barn kan løse oppdrag som kunstagent, og unge får tilrettelagt kunstformidling på faglig og individuelt plan. Vi har involvert målgruppene i utviklingsprosessen gjennom brukertestinger og brukerinvolvering. Det betyr at vi har prøvd å legge til rette for et innhold som er tilpasset målgruppene.
Utviklet for barnefamilier og unge
KUNSTPORTEN er utviklet spesielt for målgruppene barnefamilier og unge. Med barnefamilier mener vi familier bestående av enten foreldre/besteforeldre/andre voksne og barn i alderen ca. 5 og 11 år. Disse målgruppene ønsker Haugar å ta på alvor, og legge til rette for at de ønsker å bruke tid her på museet. KUNSTPORTEN skal derfor være noe mer enn en tradisjonell museumsguide, på den måten at vi ser på våre besøkende som aktive deltagere og brukere av museet og ikke passive forbrukere (ref. Nina Simon, 2010). Videre tenker vi at KUNSTPORTEN også kan være til nytte for alle våre besøkende.
Unikt samarbeid
KUNSTPORTEN er et resultat av et unikt samarbeid mellom Haugar kunstmuseum, Lillehammer kunstmuseum, Henie Onstad kunstsenter, Drammens museum og Astrup Fearnley museet. Prosjektet har mottatt støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.
Velkommen!
Link til bilderettigheter som brukes i KUNSTPORTEN:
Bildekreditering og opphavsrett Kunstporten Warhol og Metfysica