Barnas museum: Vi knytter vennskapsbånd

Hamptau. Foto: Mekonnen Wolday, Vestfoldmuseene.

Barnas museum: Vi knyter tyrkerknop som vennskapsbånd

Denne ettermiddagen får vi besøk av Hanne fra Gokstad kystlag. Hanne har god kunnskap om kystkultur og tradisjonshåndverk, og bruker blant annet mye tid på tauarbeid. Hun lærer oss å lage tyrkerknop, en gammel tradisjon som går tilbake til seilskutetida.

Vi lager vennskapsbånd til hverandre av tyrkerknopene. Når du har lært dette, kan det hende at du også blir nysgjerrig på å lære flere knop og knuter, eller annet tauarbeid. Denne aktiviteten passer best for barn fra 8 år og oppover, men barn i alle aldre er velkommen.

Deltakelse på Barnas museum er inkludert i ordinær museumsbillett og årskort.

Kombiner med middag på museet

Ønsker du å kjøpe middag i museumskafeen før arrangementet starter? Fra klokken 16.30 serverer vi kjøttboller i tomatsaus med potetmos og salat. Pris per porsjon er 50 kr for barn og 100 kr for voksen. Restaurant- og matfag ved Sandefjord videregående skole står for matlagingen. Send en mail til post@vestfoldmuseene.no innen 27. februar og oppgi antall porsjoner. Barnas museum er et samarbeid med Kirkens Bymisjon.

Velkommen!

Har du forslag til tema?

Vi vil gjerne at Barnas museum skal bli til i samarbeid med publikum.

Send ønsker eller forslag til tema til post@vestfoldmuseene.no. Skriv Forslag til tema for Barnas museum i emnefeltet.

• Tauarbeid og tyrkerknop på et bord
    Tauarbeid og tyrkerknop
  • Logo til Gokstad Kystlag