Et av verdens mest berømte skip ble bygget i Sandefjord

De fleste forbinder Sandefjord med hval og hvalfangst. Det mange ikke er klar over er at et av verdens mest berømte skip ble bygget på Framnes i Sandefjord. «Polaris» ble bygget i 1912, men byttet navn til «Endurance» to år senere da den britiske polfareren Ernest Shackleton kjøpte skipet.

• Endurance i isen. Hvalfangstmuseets fotosamlinger.

Den dramatiske historien

Ernest Shackleton førte skipet til Antarktis der det høsten 1915 ble skrudd ned av isen. Hele besetningen overlevde etter store anstrengelser.

På Huvik er det plassert en minnestein med tekst som forteller den dramatiske historien til dette skipet, hvis berømmelse kun er slått av «Titanic». Når museet åpner igjen vil vi vise en nyprodusert film om «Endurance» laget av Mirko Stopar, i museets kjeller. I mellomtiden kan du se filmen her:

Endurance