Made in Sandefjord, ved Mensun Bound

Marinearkeolog Mensun Bound, som fant «Endurance» - et av verdens mest kjente skip, holder et spennende foredrag om funnet.

• Bildet viser Mensun Bound med islagte omgivelser i bakgrunnen. Han har yttertøy på seg og en walkie talkie i den ene hånden. Det er sol og snø på bildet.
    Marinearkeolog Mensun Bound. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust.

Endurance er et av verdens mest kjente skip og bygd i Sandefjord

Dette skipet er kjent verden over og har stor betydning internasjonalt.

Mensun Bound velger å holde sitt første foredrag på Hvalfangsmuseet i Sandefjord, og det er vi stolte og glade for.

Vestfoldarkivet har arkiver og tegninger knyttet til Endurance , og Hvalfangstmuseet har jobbet med historien og formidlet mye av den.

I foredraget vil Mensun Bound fortelle om hvordan Shackletons skip «Endurance» ble funnet under isen i Weddelhavet, samt sin nye bok om denne ekspedisjonen.

Mensun Bound

Mensun Bound er en anerkjent marinearkeolog som har oppdaget flere av verdens mest kjente skipsvrak. Han har forelest for mange museer, universiteter, arkeologiske organisasjoner og cruiseskip.

Fra 1994 til 2013 var Bound Triton Fellow i Maritime Archaeology ved St. Peter's College, Oxford University. Han var faglig ansvarlig for ekspedisjonen som fant Endurance.

• Bildet viser deler av skipet Endurance under havet.
    Deler av Shackletons Endurance. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust.
  • Bildet viser deler av skipet Endurance under havet. Vi ser baugen med skipets navn
    Deler av Shackletons Endurance. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust.
  • Sorthvitt bilde med en mann til venstre og et skipsvrak i isen til høyre. Det er mye snø på bildet
    Foto: Falklands Maritime Heritage Trust.
  • Bilde av et stort seilskip med seilene oppe. Skipet ligger i havet med snø rundt seg. Sorthvitt bilde.
    Foto: Falklands Maritime Heritage Trust.