Foredrag: Havnespy - jakten på japansk sjøpung

Miljømandag på Hvalfangstmuseet!
Jakten på japansk sjøpung Havnespy – en fremmed art med alvorlige konsekvenser for norske havområder

• En teine med havnespy som ligger på havets bunn
    Teine med havnespy. Foto: Ole Christian Meldahl.

Havnespy – en fremmed art med alvorlige konsekvenser for norske havområder

Japansk sjøpung, eller havnespy, er en ny, fremmed art i norsk, marint miljø. Havnespy formerer seg raskt, og spres over store områder via båttrafikk, teiner og annet fiskeutstyr. Arten har antakeligvis kommet til Norge som begroing på skip. Den legger seg som store tepper på havbunnen, og fortrenger alle andre arter. Vivian Husa fra Havforskningsinstituttet går nærmere inn på tematikken denne kvelden.

I samarbeid med Havforskningsinstituttet, Færder Nasjonalpark og Hvalfangstmuseet, ønsker Oslofjordens Friluftsråd velkommen til Miljømandag 27. november kl. 19.45 – 21.15 i kaféen på Hvalfangstmuseet.

Hoveddelen av kvelden er et live-streamet webinar på storskjerm (kl. 20.00 – 21.00), der Havforskningsinstituttet gir en oversikt over fremmede, marine arter, med særlig fokus på havnespy (japansk sjøpung - Didemnum vexillum) og lett identifiserbare problemarter.

Dette er en kveld for alle som er interessert i hva som skjer under vannflata i Oslofjorden. Dørene åpner kl. 19.30.

Gratis inngang og enkel servering.

19.30: Dørene åpner på Hvalfangstmuseet

19.45 – 20.00: Velkommen og introduksjon v/Oslofjordens Friluftsråd

20.00 – 21.00: Live-streamet webinar om «havnespy» v/Vivian Husa fra Havforskningsinstituttet

21.00 – 21.10: Færder Nasjonalpark er 10 år og nasjonalparkforvalteren har ordet

21.10 – 21.20: Plastsmarte båthavner – om vrakbåter og -brygger v/Oslofjordens Friluftsråd

Temaer som behandles:

• Hvordan kommer fremmede arter seg til Norge?
  • Hvordan sprer de seg videre?
  • Hvordan kan båtfolk og kystbrukere bidra til tidlig oppdagelse av nye arter?
  • Hvordan kan man rapportere observasjoner og funn av nye eller sjeldne arter?

Det er mulighet for spørsmål til foredragsholder.

Meld deg på her

Påmelding er nødvendig. For mer informasjon og påmelding til det fysiske arrangementet, se lenken under. Påmeldingsfrist: 26. november kl. 18.00.

Delta digitalt?

Ønsker du å delta kun digitalt, vil det være mulig å følge Havforskningsinstituttets (HI) innlegg om Havnespy på Teams, fra kl. 20.00-21.00.

Klikk deg inn på denne lenken for å følge med digitalt! (Husk å ha kamera og mikrofon avslått).

Kvelden som helhet blir ikke streamet, det er kun HI-foredraget fra kl. 20.00 - 21.00 som går «live» på Teams.

Håper vi sees - velkommen!

Museum24:Portal - 2024.06.11