Foredrag: Fra håndkraft til atomkraft

En historie om energi i Vestfold.

Velkommen til en kveld der historikere og museumsansatte samtaler om energi i ulike former, og om hvordan energispørsmål har preget samfunnsutviklingen lokalt.

Tilgang på energi og fravær av energi har nemlig påvirket samfunnsutviklingen til alle tider, og denne kvelden skal vi særlig se på Vestfold og Larvik.

Vi vil ta utgangspunkt i ulike perspektiver og tidsperioder, samtidig som vi trekket paralleller og gjør koblinger til vår egen tid og vårt eget samfunn.

Vind, kull, sol, og menneskelig pågangsmot er noen av de energikildene som både har drevet utviklingen og skapt konflikter. Vi ønsker å vise frem hvordan dette har påvirket og påvirker regionen vår.

Du får høre disse:

• Førsteamanuensis Karl Christian Alvestad (USN)
  • Konservator Ane Ringheim (Vestfoldmuseene)
  • Prosjektleder og konservator Aina Aske (Vestfoldmuseene)
  • Førsteamanuensis Eirik Brazier (USN)
  • Universitetslektor Kjersti Brathagen (USN)

Arrangementet er gratis og en del av Forskningsdagene 2023 ved Universitetet i Sørøst-Norge og Vestfoldmuseene.

Velkommen til foredrag på Herregården i Larvik!

Museum24:Portal - 2024.06.11