Bildet viser en sentrumsgate med julebelysning i Larvik på 1930-tallet

Månedens bilde i desember

Samlingsrådgiver Gro Stalsberg har skrevet om et stemningsfullt bybilde fra 1930-tallet. (Foto: Per Nyhus' fotoarkiv/Larvik Museum)

Det er en spesiell og god stemning i bildet av de tre lyssatte og julepyntede forretningene nedenfor Torget. Den stille plassen foran bygningene, den ensomme bilen og den mørke nattehimmelen i kontrast til lysene og snøen. Arken på midtbygningen troner som et juletre med en stor stjerne i toppen, flankert av en lyssatt flaggstang og et lyspærekledd Felumb-skilt godt synlig på taket.

Å pynte byen med lys

Å lyssette bygninger utendørs på 1930-tallet var ikke hverdagskost, og bygningene til Apotek Ørnen, Albert Bøe og Felumb skilte seg nok ut i en ellers vintermørk by. Den gang som nå var kampen om kundene viktig, og kunne man trekke til seg noen flere kunder ved hjelp av litt ekstra lys, var sikkert en litt større strømregning verdt prisen.

Bildet viser også at praksisen med å pynte byen til jul med elektriske lys langt ifra er en ny skikk. Kanskje var 1930-tallets elektriske julebelysning mer eksklusiv og spektakulær enn dagens overflod av lyslenker, lyssatte trær og blinkende figurer i alle regnbuens farger?

Juleannonser på 1930-tallet

Av ren nysgjerrighet tok jeg en titt på noen av juleannonsene i Østlands-Posten fra 30-tallet for å se hvordan de to forretningene reklamerte for sine varer. Jo nærmere julaften man kom, jo flere annonser ble det med tilbud om julegaver til liten og stor. Fornuftige gaver til mor, far og barn er i flertall, men drømmen om litt luksus er også til stede. I flere år på rad finner vi gullsmed Felumbs ganske nøytrale men store annonse med gull, sølv og emalje til mor eller kjæresten, og merskumspiper til far.

Albert Bøe var for rene varehuset å regne, og tilbyr både praktisk husgeråd til familien, barberutstyr av alle typer til den voksne mann, kakeformer, og kjeler og elte- og røremaskiner til henne på kjøkkenet. Til barn og de friluftselskende finnes både ski, sparkstøttinger, kjelker og rypesekker.

Det var befriende godt å se igjen de enkle, ganske nøytrale og fornuftige juleannonsene som hadde til hensikt å vise hva forretningene kunne tilby. De syntes derimot ikke å overgå hverandre med elleville tilbud med før- og etterpriser og store og glorete montasjer. Noe til ettertanke for oss som lever i dag?