Filmen vår kan vinne prestisjetung pris!

Kortfilmen om Midgard vikingsenter er nominert til «Big Screen Awards» som årets beste film lokalt.

Scroll ned for å se filmen!

Kort tid etter lanseringen av vår film på Horten kino i februar i år, ble den lastet ned i Australia. Siden har den blitt lastet opp og delt i hele verden. Vi er nå nominerte med filmen til «Big Screen Awards», et samarbeid med MDN og Capa Kinoreklame. Filmen vår er nominert til årets beste film lokalt.

«Filmene i denne kategorien skal være reklamefilmer vist lokalt på en eller flere kinoer. Filmen bør ha lokal forankring, samt engasjere, overraske og påvirke publikummet.»

Målet med kampanjen

Filmen er et samarbeid med Horten kommune og Supercruiser. Med denne kampanjen var målet å sette Midgard på kartet både nasjonalt, men også internasjonalt. Denne filmen skulle vise bredden i arrangementer, aktiviteter og eventer gjennom året.

Bredden var spesielt viktig å få frem, for å vise at senteret tilbyr noe for enhver og i alle aldre. Filmen skulle vise at den autentiske og spennende vikingtiden kan oppleves her på Midgard vikingsenter. Vi ville at det etterlatte inntrykket når folk hadde sett filmen var:

«Wow! dette så spennende ut, hit MÅ vi dra»

Det var viktig for Midgard å skape et lokalt engasjement. Vi er så stolte av denne filmen og ville så gjerne at hortenserne (folk fra Horten) skulle bli det også! Og ikke minst at de skulle bli kjent med Midgard og stolt av kulturarven de har lokalt.

Det var også ønskelig at filmen fungerte mot et utenlandsk publikum, slik at man kunne nå utenfor landegrensen.

Som et ledd i profileringen av vårt nye navn og logo (fra Midgard historisk senter til nå å hete Midgard vikingsenter) ønsker vi å være ledende innen formidling av vikingtidshistorien.

Beskrivelse av idèen

Vi ønsket å lage en actionfylt og severdig promofilm som formidlet det spennende med vikingkultur og fasilitetene på Midgard vikingsenter. Vi ville blande historie med nåtid og vise at på Midgard får du en «ekte» viking-opplevelse og opplever historien på nært hold.

Vi ville lage en film med en tydelig og spennende «twist» hvor vi blander de to verdener. Det var veldig viktig at filmen klarte å få frem en følelse hos seeerne.

Ringvirkninger av kampanjen

Vikingfilmer er i vinden som aldri før, og store strømmetjenester som blant annet HBO og Netflix byr på stadig flere scener med vikingfokus. Med god hjelp fra de lokale vikinglagene og et velvillig mannskap på vikingskipet GAIA, lå alt til rette for at vi skulle få lage akkurat den filmen vi hadde lyst til å lage.

Den ferdige filmen hadde storslått premiere på Horten kino, og bare sekunder etter lansering på internett, var den allerede lastet ned i Australia og er nå spredt til mange land over hele verden.

Hollywood banker på døren

Etter denne filmen ble spredt i hele verden ble Midgard kontaktet av Universal studios, BBC og flere store selskap i utlandet som ville komme på besøk. Norsemen som er en av de fire mest seriene på Netflix kom til Midgard og spilte inn sesong 3 av serien (NRK serien Vikingane).

Vi har allerede firedoblet antall gruppebesøkende og vi er langt over besøkstallene fra året i fjor.  Dette har gjort oss mer synlige på kartet og har gitt store ringvirkninger som vi ser helt tydelig på antall som besøker oss.