Foredrag: Vikingtidens rangler og kroker

Av Beate Kåresen.

• Beate Kåresen.

Vikingtidens rangler og kroker. Redskap til å sikre last på sleder?

Foredraget handler om rangler og kroker funnet i vikingtidens graver. Hva vet vi om disse gjenstandene, hvordan ble de laget, og kan de ha fungert som redskap til å sikre last på sleder?

Foredraget tar utgangspunkt i en masteroppgave i arkeologi. Den var basert på eksperimentell og erfaringsbasert arkeologi, samt etnografisk metode. Replikaer ble laget av en av ranglene fra Oseberg og en rangle fra Bygland i Telemark. Disse ble testet ut i ulike situasjoner. Lasskjørermiljøet på Røros var viktige informanter i forhold til utfordringer knyttet til vintertransport med slede. Tore Forsberg fra Oseberg Vikingarv hjalp med tolkningen av krokene og testing på en replika av Gustafsons slede.

Beate Kåresen er masterstudent i arkeologi ved UiO og har tidligere jobbet som lærer. Hun driver med hest som hobby, inkludert kjøring med hest.

Foredraget starter kl 18.00 og arrangeres i samarbeid med Midgard Vikingsenters Venneforening.

Inngang til foredraget er inkludert i ordinær museumsbillett.

Velkommen!

Museum24:Portal - 2024.10.08