Opplev vikingtiden på Borre i sommer!

I 4 uker i sommer, fra 4. - 31. juli er det vikingsommer på Midgard vikingsenter. Det blir gode opplevelser, spennende aktiviteter og lærerik formidling for alle aldre.

Foto: Torstein Gamst.

Hva skjer?

• Bueskyting ved Gildehallen – hver dag
  • Formidling i Gildehallen – hver dag
  • Omvisning i Borreparken kl 1400 – hver dag
  • Temaaktiviteter torsdag til søndag hver uke

7. - 10. juli (uke 27): Våpenleik

Krigertrening for barn. Her blir det opplæring i å sloss med sverd, øks og skjold. Slipp løs din indre kriger og se hvem som er den dyktigste og mest ærefulle krigeren! Aktiviteten foregår med myke våpen og ledes 2 av våre dyktige formidlere.

Bueskyting og spydkasting, tren opp dine krigerferdigheter!

14. - 17. juli (uke 28): Mat i vikingtid

Lurer du på hvordan maten var i vikingtida? Har du lyst til å smake?

Vikingkokka vår byr på smaksprøver av forskjellige retter som hun lager underveis mens hun prater om råvarer, tilberedningsmetoder og jernalderens kjøkkenutstyr.

Du kan male korn på kvern, steike ditt eget brød, knekke nøtter med stein og lære et triks eller to du kan ta med hjem og bruke på ditt eget kjøkken

21. - 24. juli (uke 29): Bueskyting

Disse dagene står bueskyting i fokus når Tunsberg historiske bueskyttere kommer på besøk. Lurer du på hvordan en pil lages? Nå får du muligheten til å lage din egen pil som du kan ta med hjem. Du kan også lære mer om hvordan buer blir laget, og selvfølgelig også skyte med pil og bue.

28. - 31. juli (uke 30): Plantefarging

Vikingene var glade i fargerike klær, og det setter Midgard vikingsenters Venneforening fokus på disse dagene. Her får du muligheten til å lære mer om hvordan vakre farger kan fremstilles av forskjellige planter. Du kan prøve å farge selv, og kanskje bruke ditt nyfargede garn til å flette et flott armbånd?

Velkommen til vår vikingverden!