Edvard Munchs liv i Åsgårdstrand

Av alle de steder Edvard Munch levde og virket som kunstner, er det kanskje i Åsgårdstrand han har etterlatt seg mest tydelige spor. Her står det eneste intakte hjemmet bevart etter kunstneren – og landskapet lar seg lett knytte til Munchs kunstverk.

  • Alle
  • Kunst i Åsgårdstrand
  • Om Åsgårdstrand
  • Om Edvard Munch
Bildet viser maleriet «Badende piker».

Edvard Munch var godt likt av lokalbefolkningen, som bl.a. kunne fortelle om en arbeidsom, ærlig og sjenerøs mann, som fra utlandet sendte både penger til stedets fattige, gaver og fødselsdagskort.

Bildet i svart/hvitt viser en seilbåt i Åsgårdstrand.

Åsgårdstrand er en av to byer i Horten kommune i Vestfold fylke. Åsgårdstrand ble etablert som ladested for ca 450 år siden på grunnlag av trelastutførsel, skipsbygging og skipsfart. Åsgårdstrand har senere vunnet internasjonal oppmerksomhet som kunstnerby gjennom Edvard Munchs lange tilknytning til stedet.

Bildet viser maleriet «Dans på stranden».

Edvard Munchs forhold til Åsgårdstrand er langvarig, både på det kunstneriske og personlige plan. «Her har jeg malt i mer enn 30 år, mine beste bilder, samt studier til Livsfrisen».

Bildet viser Edvard Munchs hus, med hans seng i fokus.

Det var sommeren 1889 at Munch for første gang slo seg ned i Åsgårdstrand. Den lille flekken i Norges land, som på mange måter skulle få så stor betydning for ham.

Bildet viser maleriet der det hugges og sages ved.

Perioden Munch var mest knyttet til Åsgårdstrand strekker seg fra 1889–1905. Av alle de steder Munch levde og virket som kunstner, er det kanskje i Åsgårdstrand han har etterlatt seg tydeligst spor.

Bildet viser maleriet «Inger på stranden».

De første årene Edvard Munch tilbringer i Åsgårdstrand viser han stor interesse for strandlinjen nedenfor huset sitt. Flere malerier fra 1889 og 1890 viser hvordan han arbeider med strandlinjen, nærmest for å gjøre seg kjent med den.

Bildet viser et av Munchs malerier, der han har malt sitt gule hus i Åsgårdstrand og utsikten mot sjøen.

Etter kjøpet av huset i 1898 endrer Edvard Munch motivkrets og fokus i sin kunst.

Bildet viser maleriet «Livets dans».

Livsfrisen er Edvard Munchs betegnelse på en serie av bilder som skulle skildre det moderne sjeleliv. Han vender seg her bort fra 1880-årenes realisme og søker seg mot det sterkeste i naturen – livet selv.

Bildet viser Edvard Munchs maleri av stranbredden i Åsgårdstrand.

Fjugstadskogen er et naturreservat beliggende mellom Åsgårdstrand og Borre. Her står storskogen tette ned mot fjorden, med en kyststi som passerer gjennom, nært ned til vannet, men hvor et belte av trær skjuler fjorden for dem som er på stien og omvendt.

På bildet vises Edvard Munchs maleri av et slagsmål han hadde med kunstneren Ludvig Karsten.

Edvard Munch hadde en liten/kort radius i Åsgårdstrand, men motivene var likevel mange og mangfoldige.

Bildet viser Edvard Munchs maleri av trebåter som ligger fortøyd til kai.

I 1858 begynte dampskip i ruten mellom Christiania og Vestfoldbyene å anløpe Åsgårdstrand.

Bildet viser Edvard Munchs maleri av en soloppgang i Åsgårdstrand.

Munchs eneste bilde av soloppgangen i Åsgårdstrand.

Bildet viser Edvard Munchs anerkjente maleri «Pikene på broen».

«Broen» var en pælet gangbro, ferdigstilt i 1894, med dampskipsbrygge ytterst. Her skaper Munch sitt meste kjente mesterverk, «Pikene på broen».

Bildet viser et av Munchs malerier av strandlinjen i Åsgårdstrand. Månen skaper gjenskinn i vannet.

Den lange strandlinjen i Åsgårdstrand fanger tidlig Munchs interesse.

Bildet viser et av Munchs malerier, der han har malt sitt gule hus i Åsgårdstrand og utsikten mot sjøen.

Åsgårdstrand – sjasminbyen. Syrinenes og sjasminens by. Fredens hjem. Åsgårdstrand er stedet for ham!

På bildet ser man maleriet «Veien til Borre», et fargerikt maleri med vakker natur og et hvitt hus med rødt tak.

Sommeren 1889 leier Munch og familien Thorines hus, i dag kjent som Edvard Munchsgt. 33.

Edvard Munchs liv i Åsgårdstrand

Perioden Edvard Munch var mest knyttet til Åsgårdstrand strekker seg fra 1889-1905. Etter 1905 er oppholdene mer sporadiske, men han besøker stedet for kortere og lengre perioder, og huset forblir i Munchs eie frem til hans død i 1944.