Impuls og tradisjon - Folkekunst fra Vestfolds bygder

Velkommen til ny utstilling på Slottsfjellsmuseet! Utstillingen ble åpnet for publikum 29. juni og vil stå i minimum 2 år.

Akvarell av Ragnar Nordby.

Folkeutstilling på Slottsfjellsmuseet

Vi åpnet vår flotte utstilling for publikum sommeren 2022. Utstillingen viser unike gjenstander innen bl.a. treskurd, rosemaling og tekstilarbeid fra 1600/1700/1800-årenes Vestfold.

Høyverdig folkekunst

Vestfold har lenge blitt sett på som et fylke uten spesielle folkekunsttradisjoner. Forskere har trålet både Telemark og Buskerud på kryss og tvers og skrevet bøker og artikler som omhandler folkekunst innen  forskjellige retninger. Men, Vestfold har blitt stemoderlig behandlet. Her har det vel ikke vært noe å finne?

Slottsfjellsmuseet har nå samlet høyverdig folkekunst fra bygdene i Vestfold og det viser seg igjen at Vestfold har mer å by på innen denne genren enn det ekspertene har forventet.

Utstillingen, som er planlagt og gjennomført av 1. Konservator NMF Lise Talleraas og Konservator NMF Haakon Livland i Vestfoldmuseene, består av eksempler på treskurd, rosemaling, vevkunst m.m. fra Vestfolds bygder.

Utstillingen kan bl.a. by på:

• Tre 1700-talls høgsetetavler fra Vestfold som for første gang vises samlet for publikum​
  • En utskåret drikkekane med dragehoder fra 1500/1600-årene
  • Flere "Vestfoldtepper" og ryer
  • Skipskiste og dekorerte kister fra begynnelsen av 1800-årene med den berømte "Andeburosa" intakt
  • Rosemalt kirkeslede fra tidlig 1800-årene

Kiste, detalj. Andeburosa.
    Høgsetetavle fra 1773.
    Skapdør fra 1719, Andebu.

Bilde f.v: 1) Kiste, detalj. Andeburosa 2) Høgsetetavle fra 1773 3) Skapdør fra 1719. Foto: Haakon Livland.