Hopp til hovedinnhold

Tangora-ekspedisjonen 2006

Ekspedisjonen hadde tre grunnpilarer: forskning, undervisning og formidling. Målet med ekspedisjonen var å videreføre arven etter Thor Heyerdahl ved å teste førhistorisk navigasjon, markere norsk ekspedisjonskultur og forske på marin forurensing.

  • 1/1
    Tangora-ekspedisjonens reiserute

Balsaflåten Tangaroa ble bygget i Peru, og de seks ekspedisjonsmedlemmene seilte den 8500 km over Stillehavet i Kon-Tikis kjølvann til Polynesia. Balsastokkene ble hentet fra Ecuador, i nærheten av byen Quevedo, omtrent på samme sted som Thor Heyerdahl fant tømmeret i 1947. Tømmeret ble fløtet ned til kysten og storbyen Guayaquil. Derfra ble det fraktet til Peru og havnebyen Callao, hvor flåten skulle bygges.

93 døgn

I februar 2006 startet selve ekspedisjonen i Ecuador. 28. april var flåten klar til sjøsetting i Peru. 100 døgn senere håpet mannskapet å kunne seile til havn på Tahiti etter 8500 km på havet.

Thor Heyerdahls Kon-Tiki-flåte hadde brukte 101 døgn på tilsvarende ferd i 1947. Tangaroa-ekspedisjonen var litt raskere og avla sine 8.500 km på flåten i løpet av 93 døgn. Det var også like lenge som ekspedisjonskaken varte - den ble gitt av sponsor og prosjektdeltaker Thor Heyerdahl-instituttet.

Forskning og formilding

Ekspedisjon Tangaroa seilte fra Callao i Peru til Tahiti i Polynesia. Målsettingen var å øke engasjementet og fokus på forurensning i Stillehavet, lage og seile med en forbedret versjon av Kon-Tiki flåten, samt ta vannprøver i Stillehavet, på oppdrag fra Univeresitetet i Bergen.

Replikaen av Kon-tiki flåten, ble laget av tømrerlærer/ekspedisjonsdeltager Lauten samt 9 elever på tømrerlinjen på Thor Heyerdahl videregående skole. De hadde dette som prosjekt og valgfag i 2004/2005. Nanset barneskole i Larvik var involvert i produksjonen av seilet.

Museum24:Portal - 2025.05.21
Grunnstilsett-versjon: 2