Vandreutstillingen Migrasjon og identitet nå ved Telemark museum

Fra 14. september kan du se utstillingen ved Telemark museum, en utstilling om migrasjon, identitet og integrering.
Utstillingsåpning 14. september kl. 13.00.

Ny utstilling ved Telemark museum

Telemark museum er i førersetet i samarbeid og på initiativ fra Vestfoldmuseene v/Thor Heyerdahl-instituttet og fylkeskommunen, som har jobbet med tematikken i flere år.

Utstillingen tar for seg migrasjon (frivillig og ufrivillig), identitet og kjærlighet/verdien av et menneskes liv.

Hvorfor vises utstillingen ved Telemark museum?

I dagen situasjon med klimaendring og pågående krig i Europa med mange millioner mennesker på flukt fra hjemlandet sitt er temaene høyst aktuelt og i tiden fremover.
Hittil i år er over 40.000 flyktninger bosatt eller på vei til å bli bosatt i Norge.

Det er vinnerne fra den nasjonale konkurransen for videregående skoler i Norge som er utstilt på Telemark museum.

Bakgrunnen for utstillingen

Våren 2022 jobbet foto-klassen ved Fyrstikkalleen videregående skole i Oslo, med kunstfoto og videokunst som sjanger for å undersøke temaene «Kjønn, identitet og migrasjon» i sammenheng med Queer Culture Year 2022.

Prosjektet kom i stand for å sette fokus på LHBTIQ+, og at det i 2022 var 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert i Norge, da straffeloven § 213 ble opphevet.

Utstillingen har så langt vært på følgende steder:

• Den tyrkiske ambassaden i forbindelse med konferansen, The Thor Heyerdahl International Day 2022 – Migration and Ethnicity
  • Slottsfjellsmuseet, Tønsberg
  • Berger museum og Fossekleiva kultursenter
  • Andora Museum, Italia

Nå er det Telemark museums tur til å vise frem fotoutstillingen. Den er plassert i museumsbygget VEV i Brekkeparken, Skien.

"Queer Culture Year er en ekstremt viktig anledning for skeive menneskers rettigheter, og markerer at det nå er femti år siden homofili ble avkriminalisert og en milepæl for homofiles kamp og for Norge som nasjon".

Anette Trettebergstuen, tidl. kultur- og likestillingsminister

Fakta om bosetting i fylket

Vestfold og Telemark er landets sjette største fylke med i overkant av 419 000 innbyggere.

Ved inngangen til 2020 var 12% av befolkningen i Vestfold og Telemark innvandrer.
Krigen i Europa pågår fortsatt, og mange millioner mennesker har måtte flykte fra hjemlandet sitt.

Alle 23 kommuner i Vestfold og Telemark har vært positive til bosetting av flyktninger siden krigen startet.
I likhet med alle andre norske kommuner har det i fylket blitt bosatt rekordmange flyktninger.

Det er siden 2022 bosatt nærmere 3 500 flyktninger mot til sammenligning for 2020 over 250 flyktninger.

Les mer hos Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.