Vikingenes Kaupang – byen, handel og håndverk

Gjennom praktiske aktiviteter vil elevene få en forståelse for ulike sider av vikinglivet.

• Bildet viser to vikingkledde menn med skjegg. I bakgrunnen er det grønne sletter, blå himmel og noen mennesker i aktivitet
    DKS på Kaupang 2018. Fotograf Maren Wegge

Nøkkelinfo

• Midgard vikingsenter
  • Målgruppe: 6. trinn
  • Varighet: 3 timer og 50 minutter
  • Sted: Kaupang
  • Utendørs
  • Tilbudet er gratis

Om opplegget

Elevene på 6. trinn i Sandefjord og Larvik kommuner inviteres til DKS-opplegg om vikingbyen Kaupang. Her får de lære om vikingtiden i et lokalt perspektiv på en autentisk læringsarena på Kaupang.

Gjennom praktiske aktiviteter vil de få en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant bydannelse, hverdagsliv, handel, handelsvarer og håndverk.

Post 1 - Handel og økonomi

Posten er todelt og handler om handelsvarer og bytte- og sølvvektøkonomi i vikingtid. Elevene besøker et vikingtelt der de får se utstyr og materialer til glassperleproduksjonen og høre hvordan salg kunne foregå med hakksølv og skålvekt. De deltar også i et økonomispill der de er vikinger som skal handle med varer på markedet.

Post 2 - Håndverk

Posten er todelt og handler om to viktige håndverk. Uten smeden stoppet gårdsdriften opp. Vikingene likte også godt å pynte både seg selv, skip og bygninger. I vikingtiden ble slindring brukt for å flette tau til seil på vikingskipene eller pynte-/ slitebånd på klærne. Skipene var helt sentrale i handelen med varer som ble omsatt i enkelte viktige handelshavner i Norden. Elevene skal smi minisverd og slindre vennskapsbånd som de får med hjem.

Post 3 - Vikingidrett

Posten handler om lek og konkurranse i vikingtid. Å være i god form var viktig for alle i vikingsamfunnet, spesielt for krigerne. Leken var en måte å øve opp styrke, smidighet, samarbeidsevne, utholdenhet og taktikk. På posten får elevene prøve seg i flere vikingidretter, tenke taktikk og måle krefter med hverandre.

Post 4 - Impro-teater om Kaupang

Posten handler om Kaupangs historie i vikingtid: hvor lå byen, hvordan levde menneskene her og hva gjorde de. Elevene deltar i et impro-teater. Krever ikke forarbeid på skolene.

Midgard vikingsenter

post@vestfoldmuseene.no

• Bildet viser en jente og en mann som står bøyd over en hoggestabbe
    2018 DKS Midgard - Fotograf Jonas Nord Gusland