I utstillingen Berre ein hund – Haugar 30 år ser vi på institusjonen Haugar kunstmuseums historie, og kobler denne opp mot en samtid og en fremtid. Utstillingen stiller spørsmålet om hvilken verdi kunsten har i samfunnet og hvordan den forstås. Dette gjør vi for å kaste lys på problemstillinger som mange kunstinstitusjoner baler med i dag. Blir kunstinstitusjonen berre ein hund og noe som kan raderes ut med et pennestrøk, eller vil man også i fremtiden forstå viktigheten av kultur?
Tittelen Berre ein hund er hentet fra en novelle av Per Sivle, en ulykksalig fortelling om en klok hund som får oppleve både det å være innenfor og utenfor. Og nettopp dette med å bli forstått og verdsatt, om ens plass og rolle i samfunnet, opptok store deler av kunstneren Kjartan Slettemarks kunstnerskap.
I Slettemarks mest kjente performance kledde han seg ut som hund, og spradet rundt som puddel, til folks fornøyelse og frustrasjon. Med dette ytret han seg mot det han mente var urett; for eksempel var han kritisk til autoritære figurer, og selv om Slettemark som puddel ikke gjorde spesielt mye annet enn å bare være en hund, endte han faktisk opp med å bli kastet ut fra utstillinger og offentlige rom.
Til utstillingen stilles eldre verk fra samlingen ut side om side med samtidskunst, både fra egen samling og fra kunstnere som ikke har vært representert på Haugar tidligere. Utstillingen er en eklektisk fortelling med et syklisk og eksperimentelt narrativ, og inneholder alt fra tidlige opptak av performance som Kjartan Slettemark har gjort på museet, skulpturer i mange størrelser og klassisk figurative malerier.
Det er gjort utvalg basert på den regionale, nasjonale og internasjonale kunsthistorien knyttet til Haugar, for å vise hva kunstmuseet på ulike måter bidrar med.
Det blir dessuten produsert ny scenekunst tilpasset kunstmuseet, og utstillingen rommer blant annet et nytt verk innkjøpt til samlingen av Sparebankstiftelsen DnB.
- Jennie Bringaker
- Ingerid Kuiters
- Lisa Lie
- Kjartan Slettemark
- Andy Warhol
Med flere.
Velkommen!