Museum of Sound – APARTE – HAUGAR

Velkommen til APARTE festivalen på Haugar kunstmuseum!

Museum of Sound er et lydbasert samarbeidsprosjekt av Rikke Lundgreen og den finske kunstneren Tommi Grönlund. Prosjektet er nomadisk og er forankret i lyd og lytteopplevelser. Det har som formål å presentere lyd i et utvidet felt. Museet eksisterer i forskjellige former og størrelser, også fysiske og mediebaserte.

Dette inkluderer å sette opp lytterom hvor publikum kan høre på et kuratert eller invitert utvalg av musikk eller lydverk. Ofte er musikkanlegget en del av lydinstallasjonen. Dette vil du nå kunne oppleve på Haugar kunstmuseum lørdag den 2.11.24 under museets åpningstider.

Museum of Sound har allerede kuratert en rekke lytterom og lydinstallasjoner i ulike rom og institusjoner i Tapies Foundation i Barcelona i forbindelse med Sonar festivalen, Berlin, i technoklubben Robert Johnson i Frankfurt, og i Serralves museet for samtidskunst i Porto. Museum of sound ble utviklet i etterkant av lyd utstillingen ”Mika Vainio 50 Mz” i Museum of Contemporary Art, Kiasma, som vi begge jobbet med. En målsetning med prosjektet er å skape arrangement, visninger og diskusjoner rundt lyd.

Lytterommene er inspirert av og som en hommage til Mika Vainio (1963-2017). Han hadde som vane å invitere venner hjem til seg for å spille av musikk, alle måtte lytte i full stillhet, med full konsentrasjon. I serien med lytterom er målet å skape en lignende situasjon, et tomt rom fullt av lyd. Vainio hadde et svært aktivt og lidenskapelig forhold til lytting, og mente at alle mennesker etablerer sitt eget forhold til lyden de hører. Hvordan kan musikk utløse en følelsesmessig respons?

Alle har et forhold til lyd, og det er ofte definert av subjektive opplevelser og minner. Til lytterommet til Aparte/Haugar kunstmuseum kommer Grönlund og Lundgreen til å lage et utvalgt fra Mika Vainios musikk, som spenner over flere tiår. Låtene er spilt inn enten under Vainios eget navn eller under hans alias Ø eller Philus. Lytterommet har til hensikt å få lytteren tilbake til lytting som en fokusert og prioritert aktivitet. Uten distraksjoner kan lytterne skape en fortelling ut fra sine egne konnotasjoner, og bare oppleve lyd.

Museum of Sound går ut på å velge arenaer fra uventede steder, offentlige rom til ikke-offentlige. En del av det å være på stedet, vil være å kunne sette søkelys på hvordan vi lytter, både til lyder rundt oss og i forbindelse med produksjon av lydverk. Prosjektet dveler rundt hva som kjennetegner lytte og høre, og hvordan vi kan stimulere til refleksjon rundt hva som er god lyd og lytteprosesser. Dette viser også til tanker som Pauline Olivieros hadde rundt sin ”Deep Listening” praksis. Olivieros trakk en markant forskjell mellom å lytte og å høre og har laget en rekke oppgaver for hvordan man kan lytte til lyd. Gjennom mange av prosjektene som er laget i Museum of Sound prosjektet har også høyttalerne og musikkanlegget hatt fremtredende rolle. Istedenfor å ha usynlige avspillere og høyttalere er det lagt vekt på lydanleggets estetikk og som en hovedaktør i rommet.

Velkommen til denne unike muligheten til å oppleve Museum of Sound!

Inngang inngår i museumsbilletten og ved fremvisning av APARTE festivalpass.

Museum24:Portal - 2024.10.08