Barnas museum: Julestemning på Hvalfangstmuseet

Julestemning med Hvalfangstmuseet! Foto: Hvalfangstmuseets arkiver.

Vi kommer i julestemning med julegrøt, julefortellinger og juleverksted!

Hvordan kunne julefeiringa være mens far var til sjøs?

Hvalfangerne var gjerne ute et halvt års tid av gangen – og for familiene som ventet hjemme kunne julehøytiden bære preg av savnet etter en far, bestefar, bror, onkel eller andre man hadde kjær.

Vi undersøker dette temaet og tar en titt på utvalgte gjenstander og fortellinger fra utstillinga «Vi var ute etter hval». Hvordan foregikk kommunikasjonen med hvalfangerne i en tid uten mobiltelefon, for eksempel når en julehilsen skulle overrekkes? Og hva stod gjerne høyt på barnas ønskelister?

Vi avslutter ettermiddagen med juleverksted på aktivitetsrommet.

Barnas museum er inkludert i ordinær museumsbillett. Tilbudet er et samarbeid mellom Hvalfangstmuseet og Kirkens Bymisjon. Elever fra restaurant- og matfag ved Sandefjord vgs. står for matlagingen.

Julegrøt

Fra klokka 16.30 serverer vi julegrøt i kafeen. Send en mail til post@vestfoldmuseene.no innen 13. desember dersom du ønsker å kjøpe grøt, og oppgi hvor mange porsjoner du vil ha.

Pris for julegrøt med rød saft er 50 kr for barn og 100 kr for voksen.

Velkommen til førjulsstemning på Hvalfangstmuseet!

Museum24:Portal - 2024.09.04