Munchmuseets utstilling "Edvard Munch - Jordsvingninger"

Utstillingen er den første omfattende presentasjonen av Munchs naturskildringer.

Piker som plukker frukt (Linde-frisen), 1904.

Munchs naturskildringer

Munchmuseets utstilling ‘Edvard Munch. Jordsvingninger er den første omfattende presentasjon av Munchs naturskildringer.

Det var først i Åsgårdstrand at landskapet virkelig gikk inn som et levende ledd i Munchs kunst. Her gikk Munchs kunst gjennom en rekke ulike perioder og stemninger: Alt fra kjærlighetens mange faser, til sommerlige sysler med badene piker og gutter, til rene landskapsbilder, til høsting og vedhugging i sin hage, til barns fantasi og vandring inn i eventyrskogen. Med et skarpt blikk, og en dyp forståelse for livets sammenhenger, maler Munch her en levende, pulserende natur.

Åsgårdstrand var badebyen hvor Munch etter hvert ikke følte seg som badegjest. Han var her huseier, og ble del i et lite lokalsamfunn.

Maleriene hans kan ses på  MUNCH. Etterpå kan man reise til Åsgårdstrand, besøke Munchs hus - og vandre i det faktiske, reelle landskapet som inspirerte Munch til å male mange av disse bildene. Med Munchs bilder som bakteppe kan man søke gjenkjennelse, men også vandre, sanse og ta inn naturen på egne premisser.

• Badende unge menn, E. Munch, 1904.
    Badende unge menn, E. Munch, 1904.

Eventyrskogen kan ligge hvor som helst, for den som har fantasi og evner å se, men Munch maler sin Eventyrskog i vakre Fjugtadskogen, mellom Borre og Åsgårdstrand. Med tett skog og sildrende bekker på den ene siden, og et åpent fjordlandskap med bortgjemte viker på den andre siden.

Denne strekningen omtales og skildres også av Munch i forbindelse med kjærlighetshistorien med Millie Thaulow. Skogen er både del av kyststien og Pilgrimsleden.

Munchs strand var svært ofte Åsgårdstrand, her kan man bade fra den offentlige badestrand, og forevige flere av Munchs motiv anno 2024.

Og nede i havnen venter kanskje Pikene eller Damene på broen, og Åsgårdstrands helt egne skrik, i Munchs bilde «Stormen».

Velkommen til Munchs Åsgårdstrand!

«Kom så går vi og ser på bildene mine. Der kan du se, de er her alle sammen. Det er bare menneskene som har forandret seg litt.»

E. Munch til Rolf Stenersen, på besøk i Åsgårdstrand.
  • Sommernatt ved stranden, E. Munch, 1902-03.
    Sommernatt ved stranden, E. Munch, 1902-03.
  • Stormen, E. Munch, 1893.
    Stormen, E. Munch, 1893.
  • Trær og hagemur i Åsgårdstrand, E. Munch, 1904.
    Trær og hagemur i Åsgårdstrand, E. Munch, 1904.
  • Stjernenatt, E. Munch, 1893.
    Stjernenatt, E. Munch, 1893.
  • Hus i sommernatten, E. Munch, 1902.
    Hus i sommernatten, E. Munch, 1902.
  • Strandbredd i Åsgårdstrand, E. Munch, 1895.
    Strandbredd i Åsgårdstrand, E. Munch, 1895.
Museum24:Portal - 2024.06.11