Om Munchs hus

Velkommen til Edvard Munchs hjem i Åsgårdstrand!

• Foto: Thomas Moss.

Om Munchs hus

Munchs hus ligger i et godt bevart kulturmiljø med lav trehusbebyggelse og smale gater, i Åsgårdstrand, Horten kommune.

Huset er kjent som kunstnerhjemmet til maleren Edvard Munch, som bodde her i lange perioder og malte noen av sine mest kjente bilder. I hagen lot Munch oppføre et atelier, og hagen ble også brukt til å dyrke frukt, bær og grønnsaker av Munch selv.

Etter Edvard Munchs død i 1944 kjøpte kommunen boligen av dødsboet etter kunstneren, med den intensjon å åpne det som verdens første Munchmuseum. Det skjedde i 1947.

Eiendommen ble fredet av Riksantikvaren i 2013. Både museet og stedet Åsgårdstrand er unike og sentrale i formidlingen av Munchs kunstnerskap.

• Et gult og et rødt trehus. Det er sommer og grønt. Solen skinner. Huset er Munchs hus i Åsgårdstrand.
    1/2
    Huset og atelieret sett fra hagen. Foto: S. Sakkariassen.
  • På bildet er det en hage med mange trær, mest furutrær. Sjøen skimtes mellom trærne. Det er sommer.
    2/2
    Hagen mot sjøen, sett fra huset. Foto: S. Sakkariassen.

Edvard Munchs liv i Åsgårdstrand

Kunsthistorien ble aldri den samme etter Edvard Munch. Åsgårdstrand ble heller ikke helt seg selv igjen. Stedet ble forløsende for Munch som kunstner og maler av de moderne menneskets sjelsliv. Her fant kunstneren i flere tiår inspirasjon, sjelero og vennskap.

I Åsgårdstrand vender Munch seg bort fra 1880-årenes realisme og søker det sterkeste i naturen, livet selv. Og her går landskapet inn som et levende ledd i hans kunst. For å låne ordene til Munchs venn og slektning Ludvig Ravensberg: «Det er her Munch oppdager og blir de lyse, nordiske skyggeløse sommernetters maler.»

Munch besøker Åsgårdstrand første gang i 1885. Den lille byen ble etter hvert fast tilholdssted om somrene, og i 1898 kjøper han sin første eiendom her. I dag er dette det eneste bevarte, intakte hjemmet etter Munch – og museum siden 1947.

I Åsgårdstrand går Munchs kunst gjennom en rekke ulike perioder og stemninger: Alt fra ensomhet, kjærlighetens mange faser, til å fange sommerlige sysler med badende barn, til rene landskapsbilder, høsting og vedhugging i hagen, til barns fantasi og vandring inn i eventyrskogen. Stedet går som en rød tråd gjennom store deler av Munchs kunst og hans liv.

De menneskelige dramaene i Munchs kunst finner sitt landskap og sine kulisser i 1890-årene i Åsgårdstrand: «Frisen er tenkt som en rekke dekorative bilder som samlet skal gi et bilde av livet. Gjennom dem snor seg den buktende strandlinjen, utenfor ligger havet, som alltid er i bevegelse, og under trærnes kroner leves det mangfoldige liv, med dets gleder og sorger.»

Det var til Åsgårdstrand Munch lengtet når han var i utlandet og i perioder hvor han følte seg nedfor og sliten. Da var det en trøst å planlegge neste sommer her. Han tenkte på trær som skulle plantes, på sin lille kjøkkenhage som skulle stelles: «Jeg er så umåtelig lei av reiser og utstillinger – og har stor lengsel til mitt hus og til mitt arbeide.»

Se den flotte filmen om Edvard Munchs liv i Åsgårdstrand

«Jeg har oppholdt meg noen dager i Åsgårdstrand, og hatt det så fredelig og godt. Den lille stuen min er så hyggelig. Jeg tenker at hvile ut i stillheten her nede, samt pensle litt på noen bilder.»

Edvard Munch
  • Bildet viser et av Munchs malerier, der han har malt sitt gule hus i Åsgårdstrand og utsikten mot sjøen.
    1/1
    Munchs hus i Åsgårdstrand ga ham mye glede og inspirasjon. Hagen i Åsgårdstrand, 1904-05 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen Gruppen/BONO 2013

Nettverket «Iconic houses»

Munchs hus er medlem i det internasjonale nettverket «Iconic houses», som promoterer, formidler og forbinder modernistiske arkitektoniske mesterverk og kunstnerhjem.

Av norske medlemmer finner vi Villa Stenersen, Vigelandmuseet og Munchs hus på den eksklusive listen.

I Norge er det flere steder som deler historiene om Edvard Munchs liv og kunst. Åtte steder bærer hans historier og samarbeider om å fortelle disse videre, i «Munchnettverket».

Munchnettverket

I forbindelse med Munchs 150-års-jubileum i 2013 samlet Munch-stedene i Norge seg i et nettverk for felles profilering, kunnskap og aktiviteter.

Edvard Munchs steder er Kragerø, Åsgårdstrand, Vågå, Løten, Hvitsten (Ramme), Oslo (Ekely), Moss  og Fredrikstad. Munchmuseet og Nasjonalmuseet har også vært med i nettverket siden oppstart. Munch levde og malte mange av sine verk i  Kragerø, Åsgårdstrand, Hvitsten, Ekely og Moss. Løten er fødestedet, Vågå er der farsslekten kom fra og Fredrikstad er stedet der morsslekten kom fra.

Etter jubileet ønsket stedene å fortsette samarbeidet, og arbeide med utvikling av et helhetlig opplevelsestilbud bygget på Edvard Munchs kunst og liv. Nettverket samarbeider tett med reiselivet i regionen, og da i hovedsak Visit Oslo Region. Dette er regionselskapet for Visit Lillehammer, Visit Innlandet, Visit Oslo, Visit Akershus, Visit Vestfold, Visit Østfold og Visit Fredrikstad og Hvaler.

Nettverkets visjon er å gjøre Munchs kunst og liv til Norges mest attraktive, tematiske opplevelse.

Formålet med nettverket er å bygge kunnskap om Edvard Munchs tilknytning til stedene og økt besøk. Nettverket skal samarbeide om kompetanseutvikling og erfaringsutveksling. Det er også et viktig mål å bygge lokal kunnskap,  stolthet og identitet gjennom tilhørigheten til en av verdens største kunstnere.

Museum24:Portal - 2024.10.08