Partnerskap med Glasgow Caledonian University

Siden 2002 har Thor Heyerdahl Instituttet og Glasgow Caledonian University (GCU) samarbeidet på en rekke prosjekter. GCU er Skottlands nest største universitet med 15.000 studenter og studenter fra over 70 forskjellige land i sine 8 forskjellige skoler.

Partnerskapet GCU og instituttet har tilbudt sin kompetanse innenfor et større arbeid med kulturminner og verdiskapning i Buskerud, Telemark, Vestfold og Larvik. Det har også vært aktivt i forhold til å fremme mastergradsmuligheter for Høgskolen i Vestfold og Larvik kommune.

Samarbeidet med GCU har ført til etablering av en flerfaglig mastergrad, MSc Cultural Heritage Studies, med stipend fra Telemark- og Vestfold fylkeskommuner for norske studenter som ønsker å studere dette, samt formalisering av den Europeiske ERASMUS student-exchange programmet.

Fra 2004 til 2008 har samarbeidet inkludert BTV-prosjektet – et attraksjonsutviklingsprosjekt for å fremme kulturminnedestinasjoner i Buskerud, Telemark og Vestfold.

Siden 2009 har partnerskapet mellom GCU og Instituttet bidratt med internasjonale seminarer, rapporter, analyser og foredrag i Norge og utlandet.

Målet fremover er å videreføre og videreutvikle MSc Cultural Heritage Studies ved et norsk universitet eller høyskole.