Egenprodusert teppe fra A til Å

Design vi har presentert til nå, er kjøpte mønstre fra bl.a. mønsteratelierer og kunstnere. Men parallelt med innkjøp av mønstre til produksjonen av jacquardpledd, hadde også ansatte ved fabrikkene designoppgaver.

Det var spesielt møbel- og bekledningsstoffer som ble utviklet av de ansatte ved Berger og Fossekleven fabrikker i den tidligste tiden, men vi har et unntak i samlingen. Selveste Jens J. Jebsen, grunnleggeren av Berger fabrikker og Bergersamfunnets store patriark, tegnet to nydelige teppemønstre i ca. 1915.

Det var antagelig behov for et nytt teppedesign, og Jens J. Jebsen hadde reist mye rundt i Europa og visste hva som gjaldt på det europeiske markedet. Han var nok inspirert av samtidige glassmalerier og stilretningen Art Nouveau da han tegnet denne skissen (bilde nr. 2)

Vi har dessverre ikke hele teppet i vår samling, men vi har prøver.

Mange av prøvene vi har i vår samling har klistret eller stiftet små lapper på seg med informasjon om kvalitets- og dessegnnummer. Type merkelapp, håndskriften, stempelet, om navnet er med eller uten «& Co» forteller oss mye om dateringen på når det ble produsert. Dette kunne ikke jeg gjettet meg til på egen hånd. Jeg samarbeider med Jørg Jebsen, fjerde generasjon Jebsen på Berger, for å kunne registrere samlingen. Gjennom flere års registreringsarbeid har vi nå begynt å forstå hva det er vi ser, og hvilken tekstilhistorisk skatt som befinner seg i Berger museums samlinger. Vi kan ikke få takket Jørg nok for å forsøke å formidle 122 års tekstilhistorie til oss, som har vært så privilegerte at vi har fått jobbe med dette materialet.

Bysten av Jens J. Jebsen laget av Bergers egen Marit Wicklund. Foto: Hanne Synnøve Østerud
    Skisse av Jens J. Jebsen fra ca. 1915. Foto: Mekonnen Wolday. Bildemanipulasjon: Hanne Synnøve Østerud
    Her er dessverre merkingen av gjenstanden havnet på rettsiden, men den skal flyttes til baksiden ved anledning. Her er dessverre merkingen av gjenstanden havnet på rettsiden, men den skal flyttes til baksiden ved anledning. Her er dessverre merkingen av gjenstanden havnet på rettsiden, men den skal flyttes til baksiden ved anledning. Foto: Mekonnen Wolday
    Dette designet kom minst i disse fem fargekombinasjonene eller dessegnene som det heter på fagspråket. Foto: Mekonnen Wolday
    Her er det andre designet Jens J. Jebsen sen. har tegnet for Berger fabrikk.
Museum24:Portal - 2024.10.08