Impuls og tradisjon: Folkekunst og bunad i Vestfold
I Vestfold har det vært rike tradisjoner innenfor dekormaling og treskurd.
Under 1700- og 1800-tallet, i en vekselvirkning mellom impulser fra omverden, bl.a. fra kirkene og det lokale embetsmannsmiljø, vokste det fram regionale særtrekk i form og dekor.
Innen dekormalingen utmerket blant annet maleren Christen Torsen Lerskall fra Andebu seg på 1800-tallet. Med utgangspunkt i renessansens "Kurbits" (blomsterurne) skapte han den berømte «Andeburosa». I mange sammenhenger ble denne et kjært dekorelement. Innen tekstil finner vi de særegne «Vestfold-teppene» som har blitt laget i tidsrommet ca. 1700 – ca. 1850.
Vestfold har også en rik tradisjon med karveskurd. Denne finner vi i en rekke varianter på mangletrær, som gjerne ble brukt som forlovelsesgaver.
Andeburosa
Andeburosa ble også en viktig inspirasjon i bunadsarbeidet. Da arbeidet med en egen bunad for Vestfold startet i mellomkrigstiden søkte man til dekorelement som kunne omskapes til broderi. Valget falt på Andeburosa - den var "typisk" for Vestfold.
I omvisningen vil Lise Emilie Talleraas, ved Vestfoldmuseene, fortelle mer om det spesielle ved folkekunsten og bunadsarbeidet i Vestfold, og hvordan elementer fra folkekunsten var inspirasjonskilder til arbeidet med en egen bunad for vestfold i mellomkrigstiden.
Velkommen til omvisning på Slottsfjellsmuseet 29. juni kl. 13.00!