Hopp til hovedinnhold

Jernbanehistorisk seminar

I år er det fokus på transportsystemet til og fra Eidsfoss, til lands og til vanns, med to foredrag og filmvisning.

Jernverket Eidsfoss
15. juni 2025
12.00 – 17.00

Velkommen til jernbanehistorisk seminar på Eidsfoss!

For åttende året på rad inviterer Jernverket Eidsfoss til «Jernbanehistorisk seminar» på Eidsfoss.

Seminaret finner sted i Eidsfoss jernverksmuseums utstillingslokale det gamle snekkerverkstedet, der alle tredelene til nesten 3000 godsvogner ble laget mellom 1898 – 1968.

I år er det fokus på transportsystemet til og fra Eidsfoss, til lands og til vanns, med to foredrag og filmvisning.

Konservator Kasper Søyland i Vestfoldmuseene, vil fortelle om varefrakten til og fra jernverket på 1800-tallet og logistikksystemet som var avhengig av årstidenes velvilje. Alt gikk ikke alltid som planlagt, noe som kunne få økonomiske følger for jernverket. Med åpningen av jernbanelinjen mellom Eidsfoss og Tønsberg i 1901, ble transportsystemet mer forutsigbart, og Eidsfoss verk opplevde en ny glansperiode noen år. Men det var ikke gitt at det ble bygget jernbane til Eidsfoss.

Masterstudent Wanja Karlsen Bergan setter søkelys på banens økonomiske tilblivelse, og nyanserer fortellingen om Tønsberg-Eidsfossbanens bakgrunn.

Seminaret avsluttes med filmen om Tønsberg-Eidsfossbanen fra 2013, laget av Eidsfosspatriot og filmskaper Kristian Erik Nordby.

Sted: Eidsfoss jernverksmuseum, Snekkerverkstedet. Eidsfossveien 54, 3095 Eidsfoss

Tid: Søndag 15. juni, kl. 13-16

Pris: 100 kr. pr.pers. (inkl. inngangsbillett til museet), kjøpes i Jernverksmuseet

  • Jern i lasten, kompanikart.

«Med jern i lasten. Logistikk ved Eidsfoss verk i det 19-århundre»

Ved Kasper Søyland, kl. 13.00.

Da Eidsfoss verk ble etablert på slutten av 1600-tallet, handlet det mye om at naturen og landskapet la til rette for det, men naturen skapte også utfordringer. Du får høre mer om hvordan logistikken ved Eidsfoss verks transportsystemer på 1800-tallet ble tilpasset årstider, vær og kjøreforhold, og overgangen fra vannveier til jernbanedrift rundt 1900.

  • Jernverksbanen, 1907. Foto: Th. Larsen.

«Jernverksbanen? Et nytt blikk på bakgrunnen for byggingen av Tønsberg-Eidsfossbanen»

Ved Wanja Karlsen Bergan, kl. 14.00.

Forslaget om å bygge en jernbane over strekningen fra Tønsberg til Eidsfoss kom ikke lenge etter helomvendingen i norsk jernbanepolitikk på 1890-tallet. Involvering av private aktører og lokal finansiering blomstret opp på ny, og til tross for flere år med linjestrid og debatt om trasevalg ble Tønsberg-Eidsfossbanen til slutt et realisert prosjekt. Den offisielle åpningsdagen, 18. oktober 1901, ga endelig et etterlengtet transport- og kommunikasjonstilbud til distriktene og industrien i området.

Foredraget «Jernverksbanen» dykker inn i privatbanens historie og dens sammenheng med jernbanevognproduksjonen ved Eidsfoss Verk. For å sette den lokale fortellingen i et større moderne økonomisk perspektiv trekkes linjene videre til Jens Arup Seips teori om «det norske system»; en særegen norsk kombinasjon av statlige og private finansieringsløsninger i jernbaneindustrien.

Seip hevdet at dette blandingssystemet gikk i oppløsning på 1870-tallet. Kan Tønsberg-Eidsfossbanen likevel stå som et eksempel på dets overlevelse?

Et gjensyn med Kristian Erik Nordbys film om Tønsberg-Eidsfossbanen

Filmvisning, kl. 15.00

Museum24:Portal - 2025.04.08 / v2.0.7.3
Grunnstilsett-versjon: 2