Hopp til hovedinnhold
For studenter og lærere

Arkiv for profesjonsutviklere

I tredje bind av USN-antologien "Profesjonsutvikling for historieundervisere" handler et av bidragene om arkiv.

  • Bildet viser en forside med bilde av en bunke veldig slitte papirer med håndskrift. Øverst står det Lasse Sonne og Anita Wiklund Norli (red), og tittelen Profesjonsutvikling for historieundervisere 3. Under bildet står det Novus forlag - Open Access
    1/1

Utgangspunktet for boken har vært planlegging av nye undervisningsemner i profesjonsfag for lektorstudenter i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De nye profesjonsemnene har som formål å skape bedre sammenheng mellom didaktikk, pedagogikk, praksis og disiplinfaget historie. Prosessen har avdekket og tydeliggjort behovet for ny forskning på området, et område som skal skape profesjonsfaglig sammenheng og dermed fornye profesjonen for historieundervisere.

Bind 3 inneholder 12 artikler. 

Redaktører: Lasse Sonne og Anita Wiklund Norli  

Forfattere: Lasse Sonne, Anita Wiklund Norli, Heidi Meen, Marianne Hermansen, Sigurd Arnekleiv Bækkelund, Karsten Korbøl, Sylvelin Hege Sevilhaug, Trond Heum og Jørgen Kühl. 

Forsidebildet er tatt av Vestfoldmuseenes fotograf Mekonnen Wolday, og er hentet fra Arkivet A-1344 – Pa 271 – Nøtterøy arbeiderungdomslag, Vestfoldarkivet. 

Antologien retter seg mot historieundervisere og har som mål å bidra med nye perspektiver på praksis, kompetanse innen forskning, utvikling og innovasjon, men også undervisernes forhold til det politiske nivået som definerer hva undervisning i historie skal fokusere på. 

Fra antologiens synopsis

Artikkel om arkiv

Teksten "Finn gullet. Arkivenes hva, hvorfor og hvordan" er skrevet av Heidi Meen, som er rådgiver i Vestfoldarkivet og redaktør av Arkivert og Aksess.

Spoiler alert: Arkiv handler om rettssikkerhet, demokrati, effektiv forvaltning og kulturarv. Det handler om vår felles og uredigerte hukommelse. Om betydningen av autentiske kilder. Om dokumentasjon som kan fortelle oss hva som faktisk skjedde, hvilke beslutninger som ble tatt – og på hvilket grunnlag. Men også om en stor dose spenning, forundring og identitet.

Historieundervisningen er i forandring. Den forventes å bli mer tverrfaglig, ha mer fokus på mangfold og mindre fokus på nasjonsbygging. Historieundervisningen beveger seg i tillegg i retning av tydelig kompetanseutvikling når det gjelder holdninger, verdier, kunnskap, forståelse og ferdigheter. Tradisjonell pugging av historiske fakta og årstall blir mindre vesentlig.

Fra antologiens synopsis
Museum24:Portal - 2025.02.14
Grunnstilsett-versjon: 2