I november 2024 avleverte Svein Aakerholt og Grete Berge, på vegne av Sandar Spellemannslag, flere notehefter og noteark til Vestfoldarkivet. Notematerialet hadde vært i Spellemannslagets eie siden tidlig på 1990-tallet da laget fikk dette i gave fra felespilleren Helge Wike (1917-1994) fra Vassås i Hof. Notene har blitt kopiert og vært i flittig bruk av Sandar Spellemannslag, som helt siden stiftelsen i 1980 har vært en viktig formidler av tradisjonsmusikk fra Vestfold.
- 1/1
Svein Aakerholt og Grete Berge fra Sandar Spellemannslag hos Vestfoldarkivet. Foto: Ann Tove Manshaus, Vestfoldarkivet
Bestefar og barnebarn
Det håndskrevne notematerialet hadde Helge Wike opprinnelig fått overlevert fra den kjente Vassås-spillemannen Anton Svendsen Myrvoll (1895-1986). Materialet består av notehefte og enkeltnoter, satt i pennen av Anton Svendsen Myrvoll selv, men inkluderer også én notebok med nedtegnelser av Myrvolls bestefar, som også het Anton Svendsen Myrvoll (1829-1914). Ikke bare var de to altså i nær slekt. Den yngre av to lærte også å spille fele av bestefaren i tidlige barne- og ungdomsår, og tok til seg flere slåtter etter ham - som han holdt i hevd livet ut.
Langt tradisjonsspenn
Notematerialet, som nå har blitt avlevert til Vestfoldarkivet, omfatter et langt tradisjonsspenn, helt fra Anton Svendsen Myrvoll den eldre var aktiv som spillemann i Vestfold og nordover Lågendalen til Kongsberg i siste halvdel av 1800-tallet og frem til barnebarnet hans ferdet på mange av de samme spillemannsrutene frem mot midten av 1900-tallet.
Materialet gir slik sett et unikt og viktig innblikk i hvilke slåtte- og dansemusikk som var populær og ble spilt rundt omkring i bygdene i Vestfold og i Sandsvær i overgangen fra 1800- til 1900-tallet.
Moderne dansemusikk
Samlingen består særlig av runddansmusikk, som reinlendere, valser og masurkaer, men i Anton Svendsen Myrvolls notehefte er det også ført opp foxtrot-melodier. Dette var moderne dansemusikk, importert fra USA og del av en ny amerikansk dansebølge som ble svært populær, også i Europa, i tiden etter første verdenskrig. At melodiene er å finne i Anton Svendsen Myrvolls notehefte tyder på at disse dansene også ble etterspurt blant danseglad ungdom i Vestfold.
- 1/1
Anton Svendsen Myrvoll (1829-1914) sin håndskrevne notebok. Foto: Ann Tove Manshaus, Vestfoldarkivet
Signaturmelodier
Blant notene finner vi også to melodier som gjerne kan karakteriseres som Anton Svendsen Myrvoll den yngres signaturmelodier, Brudemarsj fra Sandsvær etter Svend Gulbrandsen og Jordens vals av Martin Kjeldsen Kalleberg.
Anton Svendsen Myrvoll pleide gjerne å innlede spilleoppdragene sine med denne brudemarsjen og samtidig avslutte dansetilstelningene med Jordens vals.
Brudemarsjen nedtegnet Anton Svendsen Myrvoll selv i Sandsvær, som i dag er en del av Kongsberg kommune i Buskerud. Etter tradisjonen stammer denne fra Svend Gulbrandsen (1795-1872) fra Meskestad i Ytre Sandsvær. Gulbrandsen var en kjent spillemann i Sandsvær, et tradisjonsområde med tette forbindelser til Hof og Vestfold. Svend Gulbrandsens musikalitet smittet nok også over på barnebanet hans, Johan Svendsen (1840-1911), som skulle få en stor internasjonal karriere som dirigent og komponist på slutten av 1800-tallet.
- 1/1
Svend Gulbrandsens brudemarsj, i Anton Svendsen Myrvoll (1895-1986) sin nedtengelse. Foto hentet fra Digitalarkivet
Tilgjengelig på digitalarkivet
Noteheftene og enkeltnotene som i november 2024 ble avlevert til Vestfoldarkivet har i stor grad vært tilgjengelig gjennom kopier i Gjerde-samlingen. Disse kopiene av de originale notehene ble tatt på begynnelsen av 1980-tallet var nok ikke av beste kvalitet, sett med dagens øyne. Vestfoldarkivet er derfor svært glad for at det originale notematerialet nå er sikret for ettertiden gjennom oppbevaring i arkivmagasin. Notebøkene og enkeltnotene er dessuten nå digitalsert og gjort offentlig tilgjengelig på Digitalarkivet.
Klikk her for å se notene på Digitalarkivet
Kilder
- Reidar Ottesen. Folkemusikken i Vestfold. For «borgere, bønder og den gemene hop». Oslo: Novus forlag 2018