Hopp til hovedinnhold

Warhol og Munch

  • Illustrasjon av Madonna og portrett av Edvard Munch
    1/1
    Andy Warhol, Madonna and self portrait with skeleton arm (after Munch), 1984

Nøkkelinfo

  • Målgruppe: Passer for alle
  • Periode: 09.09.23 - 28.01.24
  • Tidspunkter: 09.00–10.45, 11.15–13.00 og 13.15–15.00*
  • Varighet: 1t 45 min - 2 t
  • Maks. antall elever: 30 (16 bhg) + 2 lærere
  • Sted: Haugar kunstmuseum 
  • DKS
  • Opplegget kan tilpasses etter behov

* Tidspunktet avtales ved bestilling. Lærere har anledning til å komme gratis inn på Haugar og se utstillingen før de skal ha med seg klasser hit, men dette må da avklares med museet på forhånd.

Modernistisk kunst og grafikkverksted

Haugar kunstmuseum inviterer til utstillingen Warhol og Munch - et møte mellom to store kunstnere. 

Andy Warhol (1928–1987, USA) skapte en særegen amerikansk kunst ved å ta utgangspunkt i forbrukersamfunnets varer, kjendiser og reklamer. Warhols kunst kan tolkes som et speil av sin samtid, der han tydeliggjorde sin tids standardiserte og masseproduserte kultur. 

Warhol er en av de første kunstnerne som benyttet silketrykk som en kunstform. Warhol besøkte i 1973 Stockholm og Oslo for å se kunst av Edvard Munch (1863-1944). 

I 1982 åpnet en stor utstilling med over hundre verk av Munch på det midlertidige Galleri Bellman i New York. Warhol besøkte utstillingen flere ganger og utførte deretter en serie silketrykk på lerret og papir basert på noen av Munchs mest ikoniske motiver: MadonnaSelvportrett med knokkelarmSkrik og Brosjen. Utstillingen viser 14 verk av Warhol og 11 verk av Munch.

Munch begynte først å interessere seg for etsning og litografi på 1890-tallet. Deretter fulgte interessen for tresnitt. 

I løpet av sin karriere laget kunstneren over 700 grafiske kunstverk, mange av disse i svært mange eksemplarer. I sammenstillingen av Munchs litografier: MadonnaSelvportrett med knokkelarm, og Brosjen sammen med Warhols silketrykk i ulike fargeversjoner kommer vi nært til disse to kunstnernes kunst og arbeidsprosesser.

  • 1/1

Formidling

Formidlingen er dialogbasert og dens form og innhold tilpasses den aktuelle målgruppen. For elevene i grunnskole og videregående skole knyttes formidlingen særlig til læringsmålene i kunst og håndverk, kunst, design og arkitektur, norsk, historie og samfunnsfag.

Aktuelle tema:

  • Kunstnernes biografi
  • Symbolisme
  • Ekspresjonisme
  • Modernisme
  • Popkunst
  • Grafiske teknikker

Grafikkverksted

Vi skal i dette verkstedet bruke monotypi – eller engangstrykk. Ved bruk av denne teknikken skal vi prøve ut ulike måter og bearbeide en flate, tegne, bruke farger og andre teknikker som gir uendelig muligheter. Dette blir et inspirerende og morsomt verksted der elevene vil lære noe nytt og selv får bruke sin egen kreativitet.

Inspirert av utstillingen arbeider vi med ansikter/portretter.

  • 1/4
  • 2/4
  • 3/4
  • 4/4

Fra læreplanen

  • Kunst og kultur omfatter mange skapende og kreative fagområder, som påvirker både våre fysiske omgivelser og samfunnsutviklingen. Vår estetiske sans utvikles i møte med ulike kulturelle uttrykk, og de bidrar til å løfte fram nye perspektiver. Kunst- og kulturuttrykk har også betydning for den enkeltes personlige utvikling. Kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen
  • Muntlige ferdigheter i kunst og håndverk er å kunne sette ord på og reflektere over estetiske opplevelser og skapende prosesser
  • Eleven skal kunne fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat

Kontaktinformasjon og bestilling

Tilbudet er gratis. Velkommen!

Museum24:Portal - 2024.04.07
Grunnstilsett-versjon: 1