Hopp til hovedinnhold

Elisabeth von Krogh

  • 1/1
    Krukke 1, 1996.

Nøkkelinfo

  • Målgruppe: Passer for alle
  • Periode: 27.01.24 - 21.05.24
  • Tidspunkter: 09.00-10.45, 11.00-12.45 og 13.15-15.00*
  • Varighet: 1t 45 min - 2 t
  • Maks. antall elever: 30 + 2 lærere
  • Sted: Haugar kunstmuseum 
  • DKS
  • Opplegget kan tilpasses etter behov

*Tidspunkt avtales ved bestilling og kan tilpasses noe. Lærere har anledning til å komme gratis inn på Haugar og se utstillingen før de skal ha med seg klasser hit, men dette må da avklares med museet på forhånd.

Keramisk kunst og leirverksted

Elisabeth von Krogh (f.1947) er en materialbasert kunstner som har hatt stor betydning for utviklingen av det keramiske uttrykket i Norge. Kunstneren har gjennom en lang karriere demonstrert sin forståelse for keramikk og interesse for utvikling av form i dette materialet.

Keramikken er nært knyttet til hjemmet, og kanskje spesielt matlaging og oppbevaring. I Elisabeth von Krogh sitt kunstnerskap har funksjonen til objektene stadig blitt mindre viktig. 

I begynnelsen av kunstnerskapet ble både vaser, skåler og tallerkener produsert som kunne ha hatt en bruksfunksjon, men etter hvert forlater hun dette fokuset. I stedet blir utviklingen av den helhetlige formen viktig, med fokus på ulike temaer som hav og jord, og krukken som en optisk illusjon av seg selv; den flate krukken oppstår.

  • 1/1
    Elisabeth von Krogh i sitt atelier.

Formidling

Formidlingen er dialogbasert og dens form og innhold tilpasses den aktuelle målgruppen. 

For elevene i grunnskole og videregående skole knyttes formidlingen særlig til læringsmålene i kunst og håndverk, kunst, design og arkitektur, norsk, historie og samfunnsfag.

  • 1/1
    Fra verkstedet.

Papir og leirverksted

Inspirert av utstillingens ulike objekter lar vi oss inspirere til å utforske form, farge og geometriske mønstre med maling og leire.

Fra læreplanen

  • Kunst og kultur omfatter mange skapende og kreative fagområder, som påvirker både våre fysiske omgivelser og samfunnsutviklingen. Vår estetiske sans utvikles i møte med ulike kulturelle uttrykk, og de bidrar til å løfte fram nye perspektiver. Kunst- og kulturuttrykk har også betydning for den enkeltes personlige utvikling. Kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen.
  • Muntlige ferdigheter i kunst og håndverk er å kunne sette ord på og reflektere over estetiske opplevelser og skapende prosesser. 
  • fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat.

Last ned tilbudet her:

Kontaktinformasjon og bestilling

Tilbudet er gratis. Velkommen!

Museum24:Portal - 2024.04.07
Grunnstilsett-versjon: 1