Nøkkelinfo
- Haugar kunstmuseum
- Målgruppe: Passer for alle
- Periode: Hele året, kl.slett: 09.00-10.45, 11.00-12.40 og 13.15-15.00*
- Varighet: 1t 45 - 2t
- Maks. antall elever: 30 (16 bhg) + 2 lærere
- Sted: Haugar kunstmuseum
- Tilbudet er gratis
*Tidspunkt avtales ved bestilling og kan tilpasses noe. Lærere har anledning til å komme gratis inn på Haugar og se utstillingen før de skal ha med seg klasser hit, men dette må da avklares med museet på forhånd.
Vi presenterer både verk som har vært i museets samling i lengre tid, senere års innkjøp samt utvalgte verk fra Sparebankstiftelsen DNBs deponier av Andy Warhol og Irma Salo Jæger. Utstillingen åpner iøynefallende med den nyervervede installasjonen Almanakk av Siri Aurdal, som ble innlemmet i samlingen i 2023 og som nå presenteres for første gang. Installasjonen strekker seg gjennom flere av utstillingens saler og går på den måten i dialog med en rekke av de øvrige verkene på en unik måte.
I tråd med både museets utstillingsprofil og samlingens tyngdepunkter består presentasjonen hovedsakelig av samtidskunst, med noen eldre verk som også er hentet fra etterkrigstidens kunst. Eldre kunst er i liten grad representert i samlingen. Derfor er utstillingen heller ikke bygget opp rundt konvensjonelt museale historiefremstillinger. Den er snarere tenkt å skulle skape formale og tematiske berøringspunkter mellom enkeltverk, verksserier og kunstnerskap.
Kunstnerliste
Siri Aurdal, Vanessa Baird, Per Barclay, Sidsel Bergløff, Anna-Eva Bergman, Goutam Ghosh, Knut Henrik Henriksen, Yngve Holen, Marte Johnslien, Irma Salo Jæger, Sigve Knutson, Victor Lind, Bjørn Ransve, Torbjørn Rødland, Jacob Schmidt, Kjartan Slettemark, Mouche Thomsen, Fredrik Værslev, Andy Warhol, Beth Wyller og Ole John Aandal.
Kunstsamtale i samlingen
I møtet med kunstverkene i de ulike utstillingssalene får elevene mulighet til en umiddelbar kunstopplevelse som kombineres med analytiske grep. Det er elevenes egne utvalgte arbeider som er utgangspunktet for den videre formidlingen. Vi veksler mellom elevenes personlige opplevelse av verkene, verkssamtaler og miniforedrag. Målet er å gi rom for ulike refleksjoner og tolkningsmuligheter. Formidlingens form og innhold tilpasses gruppen.
Vi har en skulptur i utstillingen som særlig knytter seg til kompetansemålene samfunnsfag i etter 7. og 10. trinn:
- Drøfte hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og utvikle forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering
- Drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
- Gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av terrorhandlinger og folkemord, som holocaust, og reflektere over hvordan ekstrene holdninger og ekstreme handlinger kan forebygges
Victor Lind
Victor Lind (født 15. desember 1940) er en norsk billedkunstner, som bor og arbeider i Oslo.
Lind er utdannet ved Statens håndverk og kunstindustriskole og Statens kunstakademi på 1960-tallet
Lind er en kunstner som arbeider innenfor ulike medier, som maleri, grafikk, installasjoner og aksjonsbasert kunst og han var medlem av kunstnergruppa GRAS.
De siste tretti årene har Victor Lind utført flere arbeider som tematiserer arrestasjonen og deportasjonen av jødene under andre verdenskrig. Han har vært særlig opptatt av politiinspektør Knut Rød og hans delaktighet i deportasjonen av jødene under andre verdenskrig.
Skulpturen Monument-gjerningsmannen fra 2005 fremstiller Knut Rød som gjør nazihilsen iført Statspolitiets uniform. Den høye sokkelens fire sider har inskripsjoner om Knut Rød, et utdrag fra frifinnelsesdommen, diktet Ingenmannsrosen av Paul Celan og Victor Linds erklæring om at Minnesmerket står til dommen fra 9. april 1948 er opphevet.
Victor Lind omtaler selv skulpturen som et antimonument.
Verksted
Inspirert av Siri Aurdals installasjon Almanakk, 2020-23 lager vi egne mobile – bevegelige skulpturer i ulike materialer.
Fra læreplanen
- Kunst og kultur omfatter mange skapende og kreative fagområder, som påvirker både våre fysiske omgivelser og samfunnsutviklingen. Vår estetiske sans utvikles i møte med ulike kulturelle uttrykk, og de bidrar til å løfte fram nye perspektiver. Kunst- og kulturuttrykk har også betydning for den enkeltes personlige utvikling. Kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen.
- Muntlige ferdigheter i kunst og håndverk er å kunne sette ord på og reflektere over estetiske opplevelser og skapende prosesser.
- Eleven skal kunne fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat.
Kontaktinformasjon og bestilling
Gry Bø
Telefon: 975 59 949
E-post: gry.bo@vestfoldmuseene.no
Bestilling: haugarformidling@vestfoldmuseene.no